Kina ruller ut elbiler med natrium-ion-batterier
På 90-tallet «tapte» natrium-ion-batterier konkurransen mot litium-ion-batterier, som i dag finnes i omtrent alle elbiler i verden. Men tretti år senere er interessen for natrium-ion-batterier tilbake.
I Norge er hver femte personbil elektrisk. Selv om Norge fremdeles er i elbiltoppen i verden, er elbiltrenden i ferd med å bli global. I 2023 ble det solgt 30 prosent flere elektriske biler enn i 2022.
I takt med at elbilsalget øker, øker behovet for batterier.
Siden 1980-tallet har det vært forsket på både natrium-ion-batterier og litium-ion-batterier. Men i den grad det var en konkurranse mellom de to variantene, var det litium-ion-batteriene som vant og som i dag finnes i de aller fleste elbiler.
Men nå har interessen for natrium-ion-batterier tatt seg opp.
– Det som er litt overraskende akkurat for øyeblikket er at man begynner å se natrium-ion-batterier i biler, sier Sigmund S. Kielland, forretningsutvikler ved Institutt for energiteknikk (IFE).
Tror potensialet er størst innen energilagring
Grunnen til at han er overrasket, er at natrium-ion-batterier har lavere energitetthet enn litium-ion-batterier. Men fordelen med natrium-ion-batterier er at de kan produseres rimeligere og uten kobber, nikkel og kobolt. Svenske Altris tror natrium-ion-batterier vil komme mer og mer.
– Natrium-ion-batterier kommer ikke til å konkurrere ut men snarere komplettere litium-ion-batterier. Vi tror det vil være et marked for natrium-ion-batterier særlig innen energilagring fordi tilgangen på litium ikke vil holde tritt med etterspørselen, sier Björn Mårlid, CEO i Altris.
Lytt til ukas podkast-episode her er nettleseren eller i din foretrukne podkast-applikasjon.
Abonner på Energi og Klima som podkast
Selv om du alltid vil finne siste episode her på nettsiden, er det enkleste for deg å abonnere på Energi og Klima. Helt gratis! Det gjør du enten i iTunes, Google Podcasts, PocketCast, Spotify, Podme, Podbean eller via RSS. Da finner nye episoder automatisk veien til ditt øre.