Ren-energi-sektoren utgjør nå 10 prosent av Kinas BNP
Kinas investeringer i sektoren i fjor tilsvarer snaut hele Saudi-Arabias økonomi. Også om elbilsalg, rettssaker i USA, isbreer og bilprodusenten Nikola som nå har lagt inn årene.

Fra havnen i Zeebrugge i Belgia: Kinesiske elbiler fra blant annet markedsleder BYD står på rekke og rad, klar til å kapre markedsandeler i Europa. Elbiler og batterier var klart størst av de grønne industrigrenene i Kina i fjor. Foto: Yves Herman / Reuters / NTB
Hver fredag presenterer Energi og Klima fem viktige nyhetssaker fra uka som er gått. Her er mine utvalgte saker:
Fem på fredag – et nyhetsbrev med internasjonale klima- og energinyheter
I Nyhetsbrevet Fem på fredag velger redaksjonen i Energi og Klima ut fem ferske saker fra internasjonale medier som vi synes er verd å få med seg. Nyhetsbrevet får du gratis, rett i innboksen din hver fredag klokka 07:00. Er du ikke abonnent ennå, kan du melde deg på nyhetsbrevet her:
Kina setter ny rekord i ren-energi-investeringer
Forrige uke skrev vi om rekorden i ny kullkraft i Kina. Her er en rekord som kanskje er mer verd å feire: Ifølge en analyse i Carbon Brief utgjør for første gang det de kaller ren-energi-teknologi («clean-energy tech») totalt 10 prosent av Kinas BNP. Dette tilsvarer 13,6 billioner (altså tusen milliarder) yuan, eller omtrent 20 billioner norske kroner. Ren-energi-sektoren utgjorde hele 26 prosent av landets BNP-vekst i 2024: Veksten i Kinas økonomi ville vært 3,6 prosent i stedet for 5 prosent uten den.
I analysen omfatter begrepet «ren energi» det som kreves for å gjennomføre det grønne skiftet, altså helt konkret dette:
- fornybar energi,
- kjernekraft,
- strømnett,
- energilagring (først og fremst batterier),
- elbiler og
- (elektriske) tog.
Elbiler, batterier og solenergi utgjorde til sammen tre fjerdedeler av verdiskapningen i ren-energi-sektoren, og halvparten av alle investeringene skjedde i disse tre. Ifølge analysen investerte Kina totalt 6,8 billioner yuan (ca. 10 300 mrd. NOK) i ren-energi i 2024. Dette er altså på nivå med den globale investeringen i fossil energi samme år og tilsvarer noe i underkant av hele Saudi-Arabias økonomi, gitt at anslaget til Verdensbanken er rimelig korrekt.
Vil du vite mer? Carbon Brief-teksten er lang og går i dybden. Har du dårlig tid, sjekk denne oppsummeringen fra Reuters. Se også en av ekspertene bak rapporten, Lauri Myllyvirta, sin profil på Bluesky for litt figurer og enda mindre tekst.
Fra «drill, baby, drill» til «sue, baby, sue»?
I skarp kontrast til Kina er amerikanske myndigheter i ferd med å fullføre U-svingen bort fra det grønne skiftet. En foreløpig oversikt finner du her fra E&E News. Flere selskaper er nå usikre på om de skal droppe investeringer i grønne prosjekter på grunn av den politiske usikkerheten, melder New York Times.
Nytt av denne uken er at den amerikanske hærens ingeniørkorps (US Army Corps of Engineers) på ordre fra presidenten ifølge The Guardian har utarbeidet en ordning for krisegodkjennelser, slik at fossilprosjekter kan omgå offentlige høringer og miljøutredninger. Bakgrunnen er at Trump-administrasjonen hevder USA befinner seg i en energikrise.
Dette blir advokatmat: Det ventes at lovligheten av denne ordningen vil prøves i retten. Og det baler på seg med søksmål i klima- og miljøsaker: For eksempel mot opphevingen av vern mot olje- og gassboring i føderale amerikanske farvann, melder The Guardian. Ifølge New York Times argumenterer advokatselskapet Earthjustice, på vegne av flere miljøgrupper, for at presidenten ikke har myndighet til slik oppheving. Et lignende forsøk under Trumps første presidentperiode ble stanset av en domstol i 2019.
Men rettsprosesser tar tid: Trump har for lengst varslet at han vil slåss mot rettslige forsøk på å stanse ham, og søksmål kan også gå andre veien. Flere delstater har for eksempel innført lover som krever at oljeselskaper betaler for klimaødeleggelser. Disse blir nå utfordret i retten av fossilindustrien og republikansk ledete delstater. Samtidig fortsetter bølgen av klimarettssaker fra delstater og kommuner mot oljeselskaper, og noen miljøorganisasjoner har bare fått vann på møllen av motstanden fra fossilindustrien og Trump-administrasjonen, melder The Guardian.
Isbreene smelter raskere enn noensinne
Dette viser en ny, omfattende analyse med data fra 35 forskerteam. Siden 2000 har breene mistet over 6500 milliarder tonn is. Det utgjør 5 prosent av det totale volumet. Det er imidlertid store regionale variasjoner: I Sentral-Europa, for eksempel er hele 39 prosent av breisen borte på bare to tiår. Les omtale på BBC, selve studien finner du i tidsskriftet Nature.
Kinesisk selvkjøring kan skade utenlandske bilprodusenter (men kanskje ikke Tesla?)
Den kinesiske elbilgiganten BYD, som er suverent markedsledende i Kina, vil tilby gratis selvkjørende teknologi på alle sine modeller. Potensielt dårlig nytt for Tesla og europeiske konkurrenter, som vil tjene penger på teknologien gjennom abonnementstjenester, ifølge Financial Times. Tesla har lenge slitt med å få godkjent sin selvkjørende teknologi i Kina. Nå spekuleres det om dette også er en uthalingstaktikk som kan brukes i forhandlinger om Trump-tollen. Electrek og Financial Times har mer om dette.
Samtidig har Tesla-sjef og nære Trump-allierte Elon Musk et meget spesielt forhold til Kina. AP har avdekket hvordan Tesla systematisk saksøker journalister og andre som kritiserer dem i Kina, med bemerkelsesverdig suksess: De vinner alle sakene. Ifølge Fortune kan det ha å gjøre med Elon Musks spesielle forhold til Li Qiang, Kinas statsminister og nær alliert av Xi Jinping. Det hjelper også at det kinesiske rettsapparatet i praksis er en forlenget arm av kommunistpartiet.
… og der var det endelig slutt for Nikola
Nikola Motor Company er konkurs, melder selskapet, etter en 11 år lang spektakulær og turbulent historie. Nikolas forretningsidé var elektriske eller brenselcelledrevne trekkvogner. På ett tidspunkt hevdet de å ha ordrer verdt 14 milliarder dollar, aksjekursen gikk til himmels og i 2020 var selskapet verdsatt høyere enn Ford.
Så sprakk det, i en skandale som involverte en filmsnutt der en Nikola-trekkvogn tilsynelatende kjørte selv. I virkeligheten var den uten fremdrift, den rant bare ned en bakke. Selskapets fargerike gründer Trevor Milton ble etterforsket, tiltalt og senere dømt for svindel. Under ny ledelse fikk selskapet fotfeste, ordre i bøkene og biler på veiene. Så lyst så det ut at en Nikola-trekkvogn fikk pryde forsiden på Klimastiftelsens temanotat om batterier høsten 2021.
Men det skar seg igjen. Denne gangen med noe så prosaisk som defekte setebelter. Og deretter batteripakker som begynte å brenne. Det hjalp neppe heller at selskapet byttet toppledere årlig fra 2020 til 2024. Denne uken var det endelig slutt, melder Reuters.