#Elektrisktransport: Battericellen tar forbrenningsmotorens plass, sier VW
Målet er å passere Tesla: Volkswagen satser fremtiden sin på elbiler, med batteriet i sentrum av utvikling og produksjon. Les også om el-varebiler og hett finansmarked for elbiler.
I denne månedens #Elektrisktransport kommer de fleste nyhetene fra Wolfsburg, hovedkvarteret til «folkevogna». Under Volkswagens «Power Day» denne uken banket toppsjef Herbert Diess inn budskapet: «Batteriet har vunnet» – det er den eneste teknologien som kan gjøre trafikken utslippsfri.
Batteriproduksjon og -innovasjon: bilprodusentens kjernevirksomhet
Erkjennelsen følges av noen store beslutninger, som ble annonsert i tur og orden på «Power Day». Målet er å passere Tesla og bli verdens største elbilprodusent:
- VW vil bygge seks «gigafabrikker» for produksjon av batterier i Europa.
- Northvolt-fabrikken i Sverige skal levere premium battericeller fra 2023. VWs ordre er på 14 milliarder dollar.
- Ny battericelle («unified cell») utvikles av VW og kommer i produksjon i 2023.
- Batterikostnadene skal reduseres 30-50 prosent og komme ned under 100 euro/kWh.
- Integrert verdikjede for råmaterialer til batteriene.
- Utbygging av hurtigladenettverk i Europa til 18 000 ladepunkter innen 2025 (en femdobling fra i dag).
- Integrere elbilen i energisystemet ved å bruke batteriet til energilagring (se nedenfor).
Volkswagen er den tyske bilprodusenten som har vært klarest på at den elektriske bilen er fremtiden. Tysk bilindustri presses hardt av omstillingen, og det er fortsatt tunge krefter som går inn for å forlenge forbrenningsmotorens epoke ved å utvikle syntetisk drivstoff eller ta i bruk hydrogen. Diess avviser slike tanker.
– Hos VW rykker battericellen inn i sentrum av utvikling og produksjon. Den blir det som forbrenningsmotoren var tidligere, sa Diess under presentasjonen.
Finansmarkedene liker budskapet fra VW. Aksjen har steget over 9 prosent denne uken, og over 30 prosent siste måned.
Les mer: Bloombergs Akshat Rathi mener at VWs mål er å bli elbil-verdenens Samsung, hvis Tesla er Apple.
Apropos: I Tyskland er bil i høyeste grad politikk. Les om fartsgrense på Autobahn som lovende, men polariserende klimatiltak.
– Lading skal bli gratis
Elbiler er mobile batteripakker, sier Volkswagen. Ved smart integrering i kraftsystemet skal det etter hvert bli gratis å lade bilen.
InsideEVs rapporterer fra VWs «Power Day», hvor ideen ble lansert. Alle elbiler som lages på VWs egenutviklede produksjonsplattform skal fra 2022 bli i stand til å levere strøm tilbake til nettet. VW tester nå ut hvordan bilenes batterier kan bidra til å utnytte kraften som nå går til spille i perioder med overproduksjon av sol- og vindkraft. Ladingen kan bli gratis ved at bileiere kompenseres for salg av strøm og for å gjøre bilen tilgjengelig for kraftsystemet.
Kort vei fra folkefinans til børsnotering
Det tyske oppstartsselskapet Sono Motors har utviklet en elbil kalt Sion med integrerte solcellepaneler. Solcellene skal gi bilen i snitt 112 km ekstra rekkevidde i uken.
Prosjektet var i fjor nær ved å havarere på grunn av manglende finansiering. Sono-gründerne kom seg over kneika ved å hente inn hele 53 millioner euro i folkefinansiering fra interesserte kjøpere av bilen. Nå planlegger de allerede en børsnotering i USA som kan verdsette selskapet til over en milliard dollar, skriver Reuters.
Produksjonsstart er nå satt til første halvår 2023, og bilen skal produseres i den gamle SAAB-fabrikken i Trollhättan.
OBS: Finansmannen Rob Arnott mener finansmarkedene har overdreven tro på elbil-markedet og priser selskaper som om alle blir vinnere i markedet – men mange av dem vil mislykkes.
Varebilmarkedet rører på seg
Gjennombruddet for elektriske varebiler skjer nå, mener direktør Luke Wake i fraktkonsernet UPS. Selskapet har bestilt 10 000 el-varebiler fra britiske Arrival, som UPS også er medeier i.
Markedet for hjemlevering har vokst under koronapandemien, og gitt ytterligere fart i varebilmarkedet. Logistikkselskaper merker økt press fra kunder og samfunnet for å drive mer bærekraftig, skriver Reuters.
Varebilmarkedet vil elektrifiseres hurtig fordi bilene skiftes ut oftere enn passasjerbiler, sier Simon Webber i fondsforvalteren Schroders.
Elbilandel på 10 prosent i Tyskland
I tabellen nedenfor ser du elbilandelen i viktige nordiske og europeiske markeder. Tabellen og grafene under er hentet fra artikkelen Elbilsalet i Noreg og Europa som oppdateres hver måned. Her finner man også flere grafer.
Elbilandel 2021 (jan-feb) | Elbilandel 2020 | Elbilandel 2019 | |
Norge | 50,2 % | 54,3 % | 42,4 % |
Sverige | 5,8 % | 9,6 % | 4,5 % |
Danmark | 4,,6 % | 7,2 % | 2,4 % |
Finland | 4,1 % | 4,4 % | 1,7 % |
Tyskland | 9,5 % | 6,7 % | 1,8 % |
Frankrike | 5,8 % | 6,7 % | 1,9 % |
Italia | 2,1 % | 2,3 % | 0,5 % |
Spania | 1,4 % | 2,0 % | 0,8 % |
Storbritannia | 6,9 % | 6,6 % | 1,8 % |