1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Martin Larsen Hirth
Martin Larsen Hirth
Journalist, Energi og Klima. Tidligere journalist i Bergens Tidende og Sysla og energianalytiker i Greensight.
Publisert 12. oktober 2020
Sist oppdatert 4.10.2022, 09:47
Artikkelen er mer enn to år gammel
Nyhet

Dette er de viktigste klima- og energi­sa­kene i stats­bud­sjettet

Milliarder til karbonfangst, millioner til hydrogen og intet nytt til havvind, er blant budsjettnyhetene.

statsb2021

Finansminister Jan Tore Sanner presenterte onsdag statsbudsjettet for 2021.

Publisert 12. oktober 2020
Sist oppdatert 4.10.2022, 09:47
Artikkelen er mer enn to år gammel
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Martin Larsen Hirth
Martin Larsen Hirth
Journalist, Energi og Klima. Tidligere journalist i Bergens Tidende og Sysla og energianalytiker i Greensight.

Større utslippskutt først fra 2025

I 2030 skal Norge ha kuttet klimagassutslippene med minst 50 prosent sammenlignet med 1990-tall. Det tilsier et årlig utslipp på ca 26 millioner tonn CO₂-ekvivalenter. I framskrivingen i dagens budsjett, basert på videreføring av dagens innretning av klimapolitikken, både i Norge og internasjonalt, ser man at målet er et stykke unna.

Som tabellen under viser, forventes det i 2030 et utslipp på ca 40 millioner tonn CO₂-ekvivalenter. Mye av utslippsreduksjonen inntrer fra 2025 og utover.

OBS: Regjeringen publiserte tabellen med feilaktige tall for 2025 i budsjettdokumentene (Nasjonalbudsjettet og Klima- og miljødepartementets proposisjon). Feilen ble dermed gjengitt av oss. Vi har nå publisert den korrigerte tabellen nedenfor. (Rettet 12. oktober).

I løpet av året tar regjeringen sikte på å legge frem en stortingsmelding som viser hvordan Norge kan oppfylle sin internasjonale forpliktelse om å redusere utslippene med minst 50 prosent, og opp mot 55 prosent.

Fremskrivninger av klimagassutslipp i Norge for 2020-2030, i millioner tonn CO₂-ekvivalenter, basert på videreføring av dagens politikk. Denne utslippsutviklingen vil ikke oppfylle målsetningene som Norge har forpliktet seg til overfor EU og FN. (Kilde: Klima- og miljødepartementet).

Karbonfangst: Milliardene skal begynne å rulle

2,7 milliarder kroner settes av til karbonfangst og -lagring (CCS). Snaut 2,3 milliarder av dette er øremerket prestisjeprosjektet «Langskip», som regjeringen presenterte med en egen stortingsmelding i september. Resten går hovedsakelig til videre drift av teknologisenteret TCM på Mongstad samt forsknings- og utviklingsprosjekter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Langskip» inkluderer finansiering av karbonfangst ved Norcems sementanlegg i Brevik samt infrastrukturen for transport og lagring av CO₂ i Nordsjøen (kjent som Northern Lights). Hele prosjektet er beregnet å koste staten opptil 19,2 milliarder kroner. I tillegg til bevilgningen på 2,275 milliarder for 2021 vil regjeringen gi Olje- og energidepartementet en fullmakt til å pådra staten videre forpliktelser til investering og drift i forbindelse med «Langskip». 

Det overordnede målet med satsingen på CCS er «å bidra til at CO₂-håndtering blir et kostnadseffektivt tiltak i arbeidet mot globale klimaendringer.»

Ingen ny støtte til flytende havvind

Etter at Stortinget i mars ba regjeringen utrede finansieringsmodeller for å sikre utbygging av flytende havvind, steg forventningene om hva statsbudsjettet ville inneholde. Her har Olje- og energidepartementet konkludert med at dagens ordning er den beste.

Våre støttespillere

Investeringsstøtte til flytende havvind ligger innenfor Enova og Klima- og energifondets mandat, og dette vil fremdeles være hovedfinansieringsmodellen, skriver departementet i budsjettdokumentene. En liten åpning for endring gis imidlertid ved at regjeringen vil følge teknologiutvikling og aktuelle prosjektplaner tett, «og vurdere situasjonen i lys av utviklinga».

Skattegrep skal gjøre oppgradering av vannkraftverk mer lønnsomt

Kraftbransjen har lenge klaget over at skattesystemet hindrer investeringer i oppgradering av vannkraftverk. Finansdepartementet foreslår nå å la kraftselskapene utgiftsføre kostnader til investeringer umiddelbart. I dag avskrives kostnadene over en periode på inntil 67 år. 

Endringen vil føre til at selskapene vil betale mindre skatt når de investerer i nye kraftverk eller opprustning/utvidelser av eldre verk, og dermed blir de tilført betydelig likviditet, skriver departementet. Regelendringen koster staten 800 millioner kroner i tapte skatteinntekter i 2021. Over tid skal ordningen være såkalt provenynøytral fordi selskapene vil betale mer skatt i senere år.

Bransjen har også etterlyst reduksjon i grunnrenteskatten (økt skjermingsfradrag), men her foreslår ikke regjeringen noen endringer.

100 millioner til hydrogensatsing

En forsterket satsing på hydrogen rundt utvalgte knutepunkt, var blant hovedpunktene i statsminister Erna Solbergs landsmøtetale i september, hvor hun til Dagens Næringsliv uttalte at man de neste årene skulle bruke milliarder på infrastruktur og en kombinasjon av anbud, reguleringer og påbud. 

I statsbudsjettet for neste år settes det av 100 millioner kroner for å følge opp regjeringens hydrogenstrategi fra juni 2020. Pengene skal i hovedsak brukes for å etablere knutepunkt og «leveransekjeder som legg til rette for kommersiell bruk av hydrogen». Enova og Norges forskningsråd får ansvaret for å utvikle ordningen. 

Mer til klimatiltak i skog

Norsk skog og arealbruk tar netto opp om lag 24 millioner tonn CO₂ årlig (2018-tall), ikke langt unna halvparten av de totale klimagassutslippene. Forvaltning av dette “karbonlageret” er dermed en svært viktig del av klimapolitikken.

Regjeringen vil bruke 44,7 millioner kroner på klimatiltak i skog i 2021 over Landbruksdepartementets budsjett. Dette går til skogplanteforedling, tettere planting ved forynging av skog og gjødsling av skog (det siste tiltaket skal vurderes i 2021). Tiltakene har potensial til å øke opptaket av CO₂ i skog med 3,7 millioner tonn årlig.

Foreslår «årsavgift» for el-biler

I budsjettforslaget foreslår regjeringen å innføre såkalt trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgiften) for el-biler på samme nivå som for motorsykler. Det vil innebære at el-biler fra og med 2021 skal betale 2135 kroner i årlig avgift. 

Mens målsetningen om at alle nye privatbiler skal være utslippsfrie i 2025 ligger fast, er man fremdeles bak skjema, med en framskriving som anslår en andel på 90 prosent i 2025 og 95 prosent i 2030. Det er imidlertid en forbedring fra framskrivningene i Nasjonalbudsjettet for 2019 da man først så en 90 prosents andel i 2030. 

Også for ladbare hybridbiler gjøres det endringer. I dag får man maksimalt vektfradrag i engangsavgiften om kjøretøyet har en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer. Fra og med 2021 foreslås det å øke denne minimumsrekkevidden til 75 kilometer. Forslaget er ventet å gi 400 millioner kroner mer i avgiftsinntekter til staten. 

For fossile person- og varebiler økes CO₂-komponenten i engangsavgiften. Dette for å ikke svekke nullutslippsbilenes konkurransefortrinn, ifølge klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn under hans pressekonferanse onsdag.

Mer til Enova, mindre til Klimasats

Foran inngåelsen av en ny fireårig oppdragsavtale mellom Enova og Olje- og energidepartementet, løyves Enova 3,3 milliarder kroner for 2021. Det er en økning på 4,1 prosent fra i fjor. 

Motsatt vei går det for Klimasats – en ordning administrert av Miljødirektoratet hvor kommuner og fylkeskommuner kan søke støtte til utslippsreduserende tiltak. I fjor ble det satt av rundt 180 millioner kroner, pluss 80 millioner for å øke bruk av null- og lavutslippsløsninger i fylkeskommunale hurtigbåtsamband, for det som opprinnelig var det femårige prosjektets siste virkeår. 

I budsjettet for 2021 viderefører regjeringen prosjektet og setter av 80 millioner kroner til hurtigbåter i en egen budsjettpost, mens overføringen til øvrige Klimasats-prosjekt reduseres til 100 millioner kroner.

Innfører avgift på forbrenning av avfall

I budsjettet foreslår regjeringen å innføre en ny avgift på 149 kroner per tonn CO₂. Avgiften skal ikke gjelde for kvotepliktige anlegg og man får fritak dersom forbrenningsanlegget tar i bruk løsninger for karbonfangst og -lagring. Hensikten er, ifølge regjeringen, å bidra til kostnadseffektive reduksjoner av ikke-kvotepliktige utslipp av klimagasser.

Vil utrede nytt klimafond for utviklingsland, reduserer dagens satsing

Det planlagte fondet skal gjøre grønne investeringer i utviklingsland. I løpet av første halvår i 2021 skal en utredning foreligge for hvordan fondet skal innrettes. Til Bergens Tidende, som først meldte nyheten, sier utviklingsminister Dag Inge Ulstein (KrF) at fondet har potensial til å bli det største klimapolitiske initiativet på utviklingssiden siden skogsatsingen ble etablert i 2008. Til sammenligning er det til nå betalt ut 23 milliarder kroner gjennom skogsatsingen.

Av poster som allerede er inne på statsbudsjettet reduseres støtte til fornybar energi i utviklingsland fra 867 millioner til 439 millioner kroner i 2021. UD skriver at mesteparten av reduksjonen kommer som følge av endret budsjettstruktur, hvor Norad skal ha et større forvaltningsansvar, mens 77 millioner er rene kutt.

(Red. anm.: Artikkelen ble først publisert 7. oktober 2020. Oppdatert 12. oktober.)

ANNONSE
Bluesky

Les også

Spørsmål og svar om statsbudsjettet: En gullgruve av informasjon om klimapolitikkens kriker og kroker

Hva koster Norges medlemskap i Acer? Hvor mye hadde Norgesprisen gitt hver husholdning om pengene ble delt ut på den måten? Svarene får du i ukens Klimax.

31. oktober 2025
Les mer
En eldre mann med briller og grått hår smiler mens han snakker til pressen, med flere fargede mikrofoner synlige foran seg.

Statsbudsjettet: De viktigste klimasakene

Norge sliter med utslippskuttene i klimaavtalen med EU – gapet øker, viser forslaget til statsbudsjett. Les oversiktssak om budsjettnyhetene på klima- og energifeltet.

15. oktober 2025
Les mer
Fire tjenestemenn i forretningsklær står bak et konferansebord, holder hverandre i hendene og løfter dem til hyllest under klimatoppmøtet i Paris.

Ti år med Parisavtalen, hvordan øke tempoet?

Ti år etter Parisavtalen ser vi tydelige tegn til grønn fremgang, men utslippene er fortsatt høye. Hvordan få bedre fart på omstillingen? Se opptak av Klimafrokost.

13. oktober 2025
Les mer
En kvinne med langt, mørkt hår og en kremfarget blazer står i en moderne gang og smiler til kameraet.

Energiewende for dyrt: Alle subsidier skal under lupen

Mer marked, mer pragmatisme, mindre subsidier: Tysklands energiminister mener omstillingen står ved en skillevei – men fornybar- og klimamålene står likevel fast.

15. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket