Hurtig- og lokalbåtruter i Norge
Hurtig- og lokalbåter er en viktig del av kollektivtrafikken langs kysten. Det er i underkant av 100 hurtig- og lokabåtruter i Norge som driftes av fylkeskommunene. Rutene båtene kjører varierer i distanse fra noen få til 150 nautiske mil, og båtene som er størst og kjører lengst bruker opp mot 5 millioner liter drivstoff per år.
I dag går nesten alle hurtig- og lokalbåter i Norge på fossilt drivstoff. For å kutte utslippene, må det stilles krav om null- og lavutslippsløsninger i alle samband når kontrakter fornyes.
Denne oversikten viser fylkeskommunale hurtig- og lokalbåtruter i Norge og når eksisterende kontrakter går ut.
VARIGHET EKSISTERENDE KONTRAKT | KOMMENTAR | |
---|---|---|
SOGN OG FJORDANE | ||
Bergen-Flåm | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Sogn-Bergen | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Bergen-Nordfjord | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Flåm-Balestrand | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Gulen-Ytre Solund | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Hardbakke-Kolgrov-Utvær | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Hardbakke-Nåra-Mjømna | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Gåsvær-Midtre Solund-Hardbakke | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Nord-Solund | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Florø-Veiesund-Stavang-Askrova-Svanøy | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Florø-Barekstad-Batalden-Fanøy | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Florø-Rognaldsvåg-Kinn | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Florø-Barekstad-Batalden-Fanøy-Rognaldsvåg-Kinn | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Måløy-Smørhamn-Florø (Kystvegekspressen) | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Måløy-Silda | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
Måløy-Gangsøy-Risøy | 30.04.2022 | Nytt anbud lyses ut november 2019 |
HORDALAND | ||
Turistrute Hardanger | 2024 (+1+1) | |
Kleppestø – Strandkaien | 31.12.2021 (+1) | |
Knarvik - Frekhaug - Bergen | 31.12.2021 (+1) | |
Lokalbåt Austevoll | 31.12.2023 (+2+2) | |
Sunnhordland - Austevoll - Bergen | 31.12.2023 (+2+2) | |
Reksteren - Våge - Os | 31.12.2023 (+2+2) | |
Hellesøy - Hernar | 31.12.2023 (+2+2) | |
Espevær - Eidesvik | 31.12.2023 (+2+2) | |
Rosendal - Bergen | 31.12.2023 (+2+2) | |
ROGALAND | ||
Stavanger – Ryfylke | 31.12.2021 (+1+1+1) | |
Stavanger-Hjelmeland | 31.12.2021 (+1+1+1) | |
Stavanger-Kvitsøy | 31.12.2021 (+1+1+1) | |
Stavanger-Lysebotn | 31.12.2021 (+1+1+1) | Kombinasjonsbåt |
Stavanger-Fisterøyene | 31.12.2021 (+1+1+1) | Erstattes av bilferje fra 01.01.2021 |
Stavanger- Hommersåk – byøyene | 31.12.2021 (+1+1+1) | |
Haugesund - Røvær | 30.06.2029 (+1+1) | |
Haugesund - Feøy | 30.06.2029 (+1+1) | |
OSLO/AKERSHUS | ||
Rådhusbrygga – øyene i Indre Oslofjord (inkl. Langøyene) | 31.10.2021 | Nullutslipp fra 01.11.2021 |
Aker brygge – Nesodden | 30.06.2034 | Nullutslipp fra 2019/2020 |
Lysaker-Nesodden | 30.06.2024 | Nullutslipp utredes |
Aker brygge – Slemmestad | 30.06.2024 | Nullutslipp utredes |
Aker brygge – Drøbak – Son | 30.06.2024 | Nullutslipp utredes |
MØRE OG ROMSDAL | ||
Hareid-Valderøya-Ålesund | 31.12. 2024 | |
Langevåg - Ålesund | 31.12. 2024 | |
Ålesund-Valderøya - Nordøyane | 31.12. 2024 | |
Molde-Vestnes-Sekken | 31.12. 2024 | |
Sundbåten i Kristiansund Kirkelandet – Gomalandet | 31.12. 2024 | |
TRØNDELAG | ||
Trondheim-Kristiansund | 31.12.2021 (+1+1) | |
Trondheim-Brekstad | 31.12.2021 (+1+1) | |
Trondheim-Vanvikan | 31.12.2021 (+1+1) | |
Dyrøy-Øyrekken | 31.12.2021 (+1+1) | |
Namsos-Rørvik-Leka | 31.01.2020 | Ny kontrakt inngått for perioden 01.02.2020 - 31.01.2024 (1+1) |
Sandviksberget - Skjærvøy/ Sandviksberget - Sætervik | 31.12.2021 (+1+1) | |
NORDLAND | ||
NEX1 Bodø Sandnessjøen | 28.02.2027 | Fartøyene er tilpasset bruk av biodiesel/syntetisk diesel |
NEX2 Bodø – Svolvær | 28.02.2027 | Fartøyene er tilpasset bruk av biodiesel/syntetisk diesel |
Hadselfjordbassenget | 30.06.2021 (+1+1) | |
Øksnes | 31.01. 2020 (+1+1) | |
Forvik - Vistensteder | 28.02.2021 (+1+1) | |
Reinefjorden | 31.12.2019 ( + 6 mnd + 6 mnd) | |
Tysfjorden | 30.04.2021 (+1+1) | |
Kjeldebotn – Evenes | 31.12.2019 | |
Bodø-Væran | 31. desember 2022 (+4 +4 +4 mnd.) | |
Bodø-Gildeskår | 31. desember 2022 (+4 +4 +4 mnd.) | |
Meløybassenget | 31.03.2020 (+1+1) | |
Regionpendleren | 30.04.2020 ( +4 +4+4 mnd) | |
Rødøy-Melfjordbotn | 18.09.2020 | |
Lurøy | 31.12.2021 (+ 1 + 1) | |
Trænaruten | 31.08.2018 (+1+1) | Erstattes av Helgelandspendelen 1. september 2020 hvor det settes inn ny båt som skal redusere utslippene med 30 prosent |
Træna lokal | 19.02.2019 (+1+1) | |
Sauren/Stortorgnes - Brønnøysund | 31.03.2019 (+1+1) | |
Herøy | 28.08.2020 | |
Rødøy | 31.12.2021 (+1+1) | |
Brønnøysund – Rørøy | 31.03.2021 | |
Bindalseidet - Harangsfjord | 30.03.2021 | |
Solfjellsjøen – Vandve | 30.06.2019 (+1+1) | |
Brønnøysund - Sandnessjøen | 31.03.2021 | |
TROMS | ||
Tromsø-Finnsnes-Harstad | 31.12.2019 | Ny kontrakt inngått for perioden 01.01.2020 - 30.04.2030 (+5 år) |
Tromsø-Skjervøy | 31.12.2019 | Ny kontrakt inngått for perioden 01.01.2020 - 30.04.2030 (+5 år) |
Tromsø-Vikran-Tennskjer-Lysnes | 31.12.2019 | Ny kontrakt inngått for perioden 01.01.2020 - 30.04.2030 (+5 år) |
Sommarøy-Tussøy-Sandneshamn | 31.12. 2024 | |
Harstad-Bjarkøystedene- Sør-Senja | 31.12.2019 | Ny kontrakt inngått for perioden 01.01.2020-30.09.2029 (+5 år) |
Skjervøy-Kvænangen Skjervøy-Vorterøy | 30.04.2029 | |
Beredskapsrute Arnøy | ||
FINNMARK | ||
AltafjordXpressen (Alta-Kvalfjord) | 31.12.2025 | |
LoppaXpressen (Øksfjord – Hammerfest) | 31.12.2025 | |
VargsundXpressen Alta-Hammerfest | 31.12.2025 | |
Skoleruta Rognsundet (Alta – Storekorsnes) | 31.12.2025 | |
MåsøyXpressen (Havøysund-Hammerfest) | 31.12.2025 | |
LangfjordXpressen (Skjånes – Smalfjord) | 31.12.2025 | |
SørøysundXpressen | 31.12.2025 | |
Lille Survik – Sennabukt | 31.12.2025 |