Utrulling av elbiler
Salgstall og markedsandeler for elektriske kjøretøy.

Salgstall og markedsandeler for elektriske kjøretøy.
Økt pris på CO2-utslipp er et viktig element, men klimaplanen må følges opp med en helhetlig politikk som løser summen av transportsektorens miljøutfordringer.
Noreg er langt unna ein utsleppsfri bussektor. 7 av 10 nyregistrerte bussar var i fjor dieseldrivne. Les også: 2020 blei historisk vendepunkt for elbilsalet i Europa.
Klimakutt mot 2030: Sveinung Rotevatn må unngå tiltak som pynter Norges klimaregnskap, men øker utslippene i andre deler av verden. Overdreven tro på biodrivstoff er den største faren.
Ladbare hybridbilar brukar 2-4 gongar meir fossilt drivstoff enn det som blir oppgitt, konkluderer ny rapport. Les også: Walmart vil trenge 6500 utsleppsfrie semitrailerar, og fleire nye elbilrekordar i september.
Høyre og statsminister Erna Solberg vil ha mer helhetstenkning, større knutepunkt og bruke offentlige anbud for å øke tempoet.
En ny rapport gir tre råd for å sikre at Norge kommer i mål med sin viktigste klimasatsing, skriver Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Alle land i Europa har forpliktet seg til å fase ut kull og olje for å stanse klimaendringene. Likevel fortsetter de å gi fordeler nettopp til den fossile energien. I Norge utgjorde ulike støtteordninger minst 31 milliarder kroner i fjor.
Energitjenester må produseres uten utslipp hvis EU skal nå klimamålene. Derfor står omstilling av energisystemet og ren energi helt sentralt i EUs grønne giv.
Et flertall i den norske befolkningen mener at bompengenivået er for høyt. Velgerne til SV, MDG og Venstre er mest positive til bompenger.
Frankrike og Tyskland står for 37 prosent av det europeiske nybilsalet. No lovar dei sterkare insentiv for å få fart på salet av elbilar. Les også: Tesla er verdas mest verdifulle bilprodusent.
Drivkraft Norge – diesel- og bensinhandlernes forening – forsøker å undergrave elbilen som klimatiltak. Stortinget må fastholde elektrifisering som hovedstrategi når transportsektoren skal til nullutslipp.
Land etter land lanserer ambisiøse strategier og konkrete planer for satsing på hydrogen, men i Norge venter et utålmodig næringsliv fortsatt på regjeringen. Det nærmer seg en politisk unnlatelsessynd å ikke ta hydrogen på alvor.
Klimakur «glemmer» utslipp fra materialbruk i vei- og baneanlegg. Etterlevelsen av klimakrav i loven om offentlige innkjøp må styrkes når Norge skal kutte utslipp i transportsektoren mot 2030.
Hjulpet av dyre CO2-kvoter og billig gass klarte Tyskland å kutte 54 millioner tonn av sine klimagassutslipp i 2019. Men flere sektorer enn kraft og industri må bidra hvis 2030-målet skal nås.
Lagring av fornybar strøm, drivstoff til tungtransport og skipsfart, avkarbonisering av industri: Hydrogen kan løse de helt store utfordringene.
I bytransporten er det mulig å gi folk økt bevegelsesfrihet og fremme samfunnsøkonomisk lønnsomhet og sosial rettferdighet – samtidig som vi kutter i klimagassutslipp. Nytenkning om utforming av kollektivtilbudet er avgjørende.
En prat med fjorårets vinner av SPIR-prisen.
Tyskland har vedtatt en ny klimalov og en omfattende pakke med klimatiltak. Landet må øke farten på utslippskuttene for å nå sitt eget klimamål for 2030.
Når over en million elbiler kjører på norske veier i 2025, stiller det helt nye krav til infrastrukturen i samfunnet. Hva må endres for å hindre ladekaos i årene som kommer?