Nyhet17. juni 2022Se #Klimafrokost: Ny tid for offentlige bygg og veier – slankere, billigere og grønnere?Bør store veiprosjekter nedskaleres? Hvordan kan investeringer i vei og bygg bidra til å utvikle markeder for grønne byggematerialer? Se opptak av Klimafrokost.
Nyhet14. juni 2022Dette er klima- og energisakene i revidert budsjettMomsfritaket på elbiler opp til 500000 kroner beholdes til 2025. Store veiprosjekter skal nedskaleres. Det blir ikke kutt i drivstoffavgiftene. Kollektivtrafikken får 500 millioner ekstra.
EU-korrespondenten2. juni 2022EUs miljøbyrå roper varsko: Utslippene i transportsektoren må nedVeitransporten i EU må skifte gir om klimamålene i EU skal nås. Det slår EUs miljøbyrå (EEA) fast i en ny dramatisk rapport.
#Klimavalg17. mai 2022Elbil-momsen: Riktig å starte innføring fra 2023Moms- og skattefritakene for elbiler kan ikke vare evig. Det er riktig å starte forsiktig innfasing av moms nå.
Debatt27. april 2022Fra Think og Buddy til 500000. Hva nå?Norsk elbilpolitikk har nådd nok en milepæl: En halv million elektriske person- og varebiler kjører nå på norske veier. Tre grep gjenstår for at elbil skal bli for alle, skriver Unni Berge i Norsk elbilforening.
EU-korrespondenten19. april 2022Norsk bioetanol-satsing kan hindres av EUs tollkvoteNorsk bioetanol laget av skog kan bli en betydelig eksportvare til et EU som trenger fornybar energi. Problemet er at den norske produksjonen om få år hemmes av for liten tollfri kvote inn i EU, frykter Norsk Industri.
#Klimalederen10. april 2022Ukraina-krigen betyr at ressurser og penger må prioriteres bedreUkraina-krigen tvinger oss til å prioritere hardere hva vi bruker penger og ressurser på. Ledere i politikk og næringsliv må spørre seg: Hvordan kan vi redusere ressursforbruket og dempe klimaavtrykket?
Nyhet9. mars 2022Bilparken – bare nullutslippsbiler fra 2025?Skal det bare være lov å kjøpe nullutslippsbiler fra 2025? Et stabilt og økende flertall i befolkningen er mot et forbud mot nye bensin- og dieselbiler.
#Klimalederen12. februar 2022Transportutslippene må kraftig ned – det er langt fra nok at «alle» kjører elbilNorge når ikke sine klimamål for 2030 uten mye større og bredere innsats enn det vi hittil har sett. Det holder ikke at alle private kjører elbil og at alle varebiler går på strøm.
Elektrisk transport8. februar 2022Sverige har femdobla elbilsalet på 12 månaderI januar stod elbilar for over 25 prosent av alle nyregistrerte personbilar i Sverige. I same månad i fjor var andelen rett over 5 prosent. Les meir i E&Ks oppdaterte elbilstatistikk for januar 2022.
EU-korrespondenten17. januar 2022Norge og de andre EØS-landene mener EU må bli tøffere mot bilindustrienNorge, Island og Liechtenstein ber EU vedta at alle nye personbiler og små lastebiler skal være utslippsfrie alt i 2030. I en felles henvendelse til EU skriver de tre landene at det haster med å dekarbonisere bilparken.
Kommentar14. januar 2022Slik kan vi nå 2030-måletDet er ikke helt umulig å kutte Norges klimagassutslipp fra 49,3 til 23,1 millioner tonn innen 2030. Men det skjer ikke av seg selv.
Elektrisk transport9. januar 2022Stadig fleire land med tosifra elbilandel i 2021Elbilsalet over heile Nord-Europa opplevde solid vekst i fjor. I dei to største marknadene, Tyskland og Storbritannia, blei det i 2021 selt nesten ein kvart million fleire elbilar enn året før.
EU-korrespondenten20. desember 2021Sterk skepsis blant EU-land for å utvide kvotesystemet til bygg og biler– Jeg merker meg at det er stor uenighet om å innlemme bygg og veitransport i et kvotehandelssystem. Slik oppsummerte EU-kommisjonens visepresident Frans Timmermans mandagens møte blant EUs miljøministre.
Nyhet14. desember 2021Togreiser i Europa skal bli lettere og kjappere – og kanskje billigereEU-kommisjonen vil gjøre det lettere å kjøpe billetter til togturer over landegrensene. Togene skal gå fortere, og momsfritak for tog skal vurderes.
Podkast9. desember 2021Er klimakrisen togets sjanse til comeback?PODKAST: – Dette er tog- og jernbaneselskapenes sjanse til å ta opp konkurransen med flyet. Toget kan tilby reiseglede og eventyr, og vi kan fortsatt reise – men på en klimavennlig måte, mener Sigrid Elsrud og Kristian Skjellum Aas.
Ekspertintervju2. desember 2021Ekspertintervjuet: Hvor klimavennlig er vareleveringen?Vi handler på nett som aldri før, men hva er klimaeffekten av alle bilene som kjører pakker rundt til oss? Og hvordan kan vi løse vareleveringen på en måte som gir mindre utslipp og bedre bymiljø?
EU-korrespondenten1. oktober 2021Norge vil støtte de EU-landene som vil fase ut bensinbilen raskestSamferdselsdepartementet mener at Norge bør støtte de EU-landene som ønsker de strengeste utslippskrav for biler.
Elektrisk transport13. september 2021Ny rapport: Utsleppa av klimagassar i vegtrafikken vil gå ned, men ikkje nok til å nå målaVi vil vere avhengig av nye verkemiddel om vi skal klare å halvere utsleppa frå norsk vegtrafikk innan 2030, konkluderer forskarar i ny rapport. Innfasing av moms på elbilar vil forseinka omstillinga.
Debatt9. september 2021Nasjonal transportplan må vise reelt klimaavtrykkTransportsektoren skal bidra til målet om å halvere landets utslipp innen 2030. Da må store bane- og motorveiprosjekter droppes og ressursene brukes til å gjøre de dominerende transportformene utslippsfrie.