Podkast28. september 2023Podkastserie: Norges vei til null– Norge uten utslipp vil være et ganske annerledes samfunn, sier Erlend A. T. Hermansen, seniorforsker ved CICERO Senter for klimaforskning.
EU-korrespondenten26. september 2023Bilfabrikanter må betale Norge 110 millioner i CO₂-gebyrNår bilfabrikantene ikke oppfyller EUs strenge regler for utslipp, kan det bli dyrt. Bare Norge får for årene 2019 og 2020 hele 110 millioner kroner ekstra i CO₂-gebyr fra en rekke bilfabrikanter, deriblant tyske Volkswagen.
Debatt28. august 2023Bildeling i det offentlige er en lavthengende klimafruktTransportsektoren i Norge står for omtrent en tredjedel av klimagassutslippene. Å bytte ut diesel og bensin til elektrisk er langt fra nok – vi må ha færre biler på veiene, skriver Petter Hellman og Bjørn K. Haugland i Skift.
EU-korrespondenten24. august 2023Mindre vann i Europas elver kan bremse EUs klimatiltakEUs plan om å overføre tungtransport fra vei til Europas vannveier, møter en alvorlig klimahindring. Tørke fører til lavere vannstand som reduserer mulighetene til å frakte gods på Europas elver og kanaler.
Debatt4. juli 2023De elektriske lastebilene er for lengst i arbeid, snart får de også ladet langs norske riksveierDen siste uka har vært viktig for norsk tungtransport. Nå har vi både en plan og virkemidler for å rulle ut en nasjonal ladeinfrastruktur for lastebiler.
Debatt3. juli 2023Biodrivstoff – snarvei til klimakutt eller verre enn fossilt drivstoff?I revidert nasjonalbudsjett fikk SV gjennom flere forslag om økt bruk av biodrivstoff. SV har åpenbart gode forsetter, men er det veien til helvete de har brolagt dem med?
#Klimavalg20. juni 2023Subsidiesug og «long covid»: Posten bør betale for elvarebiler med sine egne pengerDet er slett klimalederskap når et «grønt» milliardselskap som statseide Posten protesterer fordi selskapet ikke lenger kan sende staten regningen for hyllevare – som elvarebiler nå faktisk er.
EU-korrespondenten1. juni 2023For lite slakteavfall i EU til å dekke behovet for biodrivstoffDet finnes ikke nok slakteavfall eller dyrefett til å nå EUs mål om en tredobling av biodrivstoff-bruken frem til 2030. Norge importerer store mengder slakteavfall og fett fra USA og Kina for å dekke behovet for biodrivstoff.
#Klimavalg23. mai 2023Modig og spennende grep i StavangerDet trengs radikale tiltak i samferdselspolitikken. Derfor er det grunn til å rose Stavangers Ap-ordfører Kari Nessa Nordtun og koalisjonen hun leder for et modig og spennende grep når byens innbyggere nå får gratis kollektivtrafikk.
Nyhet19. april 2023Bilparken – bare nullutslippsbiler fra 2025?Skal det bare være lov å kjøpe nullutslippsbiler fra 2025? Et stabilt og økende flertall i befolkningen er mot et forbud mot nye bensin- og dieselbiler.
Fem på fredag14. april 2023Nye elbil-krav i USA: To av tre nye personbiler vil gå på strøm i 2032Nye utslippskrav kan gi elbilboom og klimakutt i USA. Les også om dramatisk havnivåstigning, global vekst i sol- og vindkraft og svensk regjeringskrise-trussel over biodrivstoff.
#Klimavalg11. april 2023Klimamålene i transportsektoren krever tøffe(re) tiltakDet blir ytterst krevende å nå målet om å kutte transportutslippene med 55 prosent til 2030. Politikerne må skjerpe virkemiddelbruken på alle fronter, men har et kort i ermet: Mindre veibygging og annen storstilt anleggsvirksomhet.
EU-korrespondenten30. mars 2023Slik skal EU nå fornybarmålet: Hurtigbehandle ny vindkraftEU-landene og Europaparlamentet er enige om å binde seg til å øke andelen fornybar energi til 42,5 prosent i 2030. De er også enige om å gjøre prosedyrer for utbygging av fornybar energi lettere og raskere.
Podkast7. mars 2023Forbrenningsmotorens venner står på bremsenTyskland kjemper for forbrenningsmotoren, Frankrike kjemper for atomkraften og på toppen lurer subsidiekrigen med USA og kampen om å lede an i den grønne industriutviklingen.
EU-korrespondenten20. januar 2023Norge ber EU raske på med CO₂-krav til tungtransportSamferdselsminister Jon-Ivar Nygård presser på for at EU skal elektrifisere lastebilparken. Men nok en gang er saken utsatt i Kommisjonen.
EU-korrespondenten6. desember 2022Norge med i EUs korridor fra Skandinavia til MiddelhavetNorge blir knyttet til EUs korridor av vei og jernbane fra Skandinavia til Middelhavet. Det er samferdselsminister Jon-Ivar Nygård godt fornøyd med.
EU-korrespondenten2. desember 2022Frykter at økonomisk krise bremser elbil-utrullingen i EUKan den økonomiske krisen i EU forsinke elektrifiseringen av bilparken? Det frykter Espen Hauge, lederen i den europeiske foreningen for elektriske kjøretøyer.
EU-korrespondenten30. november 2022Skipsfarten inn i EUs kvotesystem – offshoreflåten skal fases inn etter hvertEuropaparlamentet og Ministerrådet er enige om å innlemme skipsfarten i EUs handel med utslippskvoter. Enigheten utvider ordningen til flere skipstyper og etter hvert skal også andre drivhusgasser enn CO₂ omfattes av kvotehandel.
EU-korrespondenten28. oktober 2022Ingen nye bensin- eller dieselbiler i EU etter 2035Det skal ikke selges nye bensin- eller dieselbiler i EU etter 2035. Det er nå klart etter at Europaparlamentet og medlemslandene ble enige om dette denne uken.
#Klimavalg11. oktober 2022Vi må slutte å sløse: Flytoget et godt eksempel på dårlig utnyttelse av samfunnets ressurserStatsbudsjettet varsler om trangere tider. Vi må utnytte samfunnets ressurser bedre. Det er ofte mye å gå på. At Flytoget ikke kan brukes av alle, er en form for sløsing det må bli slutt på.
Kommentar6. oktober 2022Brukar milliardar på støtte til fossilt drivstoffMilliardane sitt laust når regjeringa skal skjerme drivstoffprisane mot effektane av høgare CO₂-avgift. Saman med svekka elbilfordelar er dette dårleg politikk for klimaet.
Nyhet22. august 2022Nattog Oslo-København tidligst fra 2025Et nattogtilbud Oslo-København kan tidligst starte opp i 2025. Et eventuelt tilbud vil være avhengig av offentlig støtte og er ikke et effektivt klimatiltak, skriver Jernbanedirektoratet i en utredning.
Nyhet17. juni 2022Se #Klimafrokost: Ny tid for offentlige bygg og veier – slankere, billigere og grønnere?Bør store veiprosjekter nedskaleres? Hvordan kan investeringer i vei og bygg bidra til å utvikle markeder for grønne byggematerialer? Se opptak av Klimafrokost.
Nyhet14. juni 2022Dette er klima- og energisakene i revidert budsjettMomsfritaket på elbiler opp til 500000 kroner beholdes til 2025. Store veiprosjekter skal nedskaleres. Det blir ikke kutt i drivstoffavgiftene. Kollektivtrafikken får 500 millioner ekstra.
EU-korrespondenten2. juni 2022EUs miljøbyrå roper varsko: Utslippene i transportsektoren må nedVeitransporten i EU må skifte gir om klimamålene i EU skal nås. Det slår EUs miljøbyrå (EEA) fast i en ny dramatisk rapport.
#Klimavalg17. mai 2022Elbil-momsen: Riktig å starte innføring fra 2023Moms- og skattefritakene for elbiler kan ikke vare evig. Det er riktig å starte forsiktig innfasing av moms nå.
Debatt27. april 2022Fra Think og Buddy til 500000. Hva nå?Norsk elbilpolitikk har nådd nok en milepæl: En halv million elektriske person- og varebiler kjører nå på norske veier. Tre grep gjenstår for at elbil skal bli for alle, skriver Unni Berge i Norsk elbilforening.
EU-korrespondenten19. april 2022Norsk bioetanol-satsing kan hindres av EUs tollkvoteNorsk bioetanol laget av skog kan bli en betydelig eksportvare til et EU som trenger fornybar energi. Problemet er at den norske produksjonen om få år hemmes av for liten tollfri kvote inn i EU, frykter Norsk Industri.
#Klimalederen10. april 2022Ukraina-krigen betyr at ressurser og penger må prioriteres bedreUkraina-krigen tvinger oss til å prioritere hardere hva vi bruker penger og ressurser på. Ledere i politikk og næringsliv må spørre seg: Hvordan kan vi redusere ressursforbruket og dempe klimaavtrykket?
#Klimalederen12. februar 2022Transportutslippene må kraftig ned – det er langt fra nok at «alle» kjører elbilNorge når ikke sine klimamål for 2030 uten mye større og bredere innsats enn det vi hittil har sett. Det holder ikke at alle private kjører elbil og at alle varebiler går på strøm.
Elektrisk transport8. februar 2022Sverige har femdobla elbilsalet på 12 månaderI januar stod elbilar for over 25 prosent av alle nyregistrerte personbilar i Sverige. I same månad i fjor var andelen rett over 5 prosent. Les meir i E&Ks oppdaterte elbilstatistikk for januar 2022.
EU-korrespondenten17. januar 2022Norge og de andre EØS-landene mener EU må bli tøffere mot bilindustrienNorge, Island og Liechtenstein ber EU vedta at alle nye personbiler og små lastebiler skal være utslippsfrie alt i 2030. I en felles henvendelse til EU skriver de tre landene at det haster med å dekarbonisere bilparken.
Kommentar14. januar 2022Slik kan vi nå 2030-måletDet er ikke helt umulig å kutte Norges klimagassutslipp fra 49,3 til 23,1 millioner tonn innen 2030. Men det skjer ikke av seg selv.
Elektrisk transport9. januar 2022Stadig fleire land med tosifra elbilandel i 2021Elbilsalet over heile Nord-Europa opplevde solid vekst i fjor. I dei to største marknadene, Tyskland og Storbritannia, blei det i 2021 selt nesten ein kvart million fleire elbilar enn året før.
EU-korrespondenten20. desember 2021Sterk skepsis blant EU-land for å utvide kvotesystemet til bygg og biler– Jeg merker meg at det er stor uenighet om å innlemme bygg og veitransport i et kvotehandelssystem. Slik oppsummerte EU-kommisjonens visepresident Frans Timmermans mandagens møte blant EUs miljøministre.
Nyhet14. desember 2021Togreiser i Europa skal bli lettere og kjappere – og kanskje billigereEU-kommisjonen vil gjøre det lettere å kjøpe billetter til togturer over landegrensene. Togene skal gå fortere, og momsfritak for tog skal vurderes.
Podkast9. desember 2021Er klimakrisen togets sjanse til comeback?PODKAST: – Dette er tog- og jernbaneselskapenes sjanse til å ta opp konkurransen med flyet. Toget kan tilby reiseglede og eventyr, og vi kan fortsatt reise – men på en klimavennlig måte, mener Sigrid Elsrud og Kristian Skjellum Aas.
Ekspertintervju2. desember 2021Ekspertintervjuet: Hvor klimavennlig er vareleveringen?Vi handler på nett som aldri før, men hva er klimaeffekten av alle bilene som kjører pakker rundt til oss? Og hvordan kan vi løse vareleveringen på en måte som gir mindre utslipp og bedre bymiljø?
EU-korrespondenten1. oktober 2021Norge vil støtte de EU-landene som vil fase ut bensinbilen raskestSamferdselsdepartementet mener at Norge bør støtte de EU-landene som ønsker de strengeste utslippskrav for biler.
Elektrisk transport13. september 2021Ny rapport: Utsleppa av klimagassar i vegtrafikken vil gå ned, men ikkje nok til å nå målaVi vil vere avhengig av nye verkemiddel om vi skal klare å halvere utsleppa frå norsk vegtrafikk innan 2030, konkluderer forskarar i ny rapport. Innfasing av moms på elbilar vil forseinka omstillinga.
Debatt9. september 2021Nasjonal transportplan må vise reelt klimaavtrykkTransportsektoren skal bidra til målet om å halvere landets utslipp innen 2030. Da må store bane- og motorveiprosjekter droppes og ressursene brukes til å gjøre de dominerende transportformene utslippsfrie.
#Klimavalg7. september 2021Hva gjør de rødgrønne med monster-motorveiene?Monster-motorveiene som nå bygges, blir historiske monumenter over store naturinngrep og manglende respekt for dyrket mark. Hva gjør neste regjering?
Elektrisk transport7. juni 2021Elbilstatistikk for Noreg og Europa (mai 2021)Mai blei tredje månad på rad der reine elbilar stod for over ti prosent av nybilsalet i Europas største bilmarknad – Tyskland. Det blir no seld over tre gongar så mange elbilar i Tyskland som i Noreg.
Elektrisk transport22. mai 2021IEA forventar batteri-boom mot 2030Det neste tiåret blir batteri den viktigaste teknologien for å få ned transportsektorens utslepp, ifølgje IEA. Skal vi lukkast, må verdas batteriproduksjonskapasitet aukast kraftig.
Ekspertintervju29. mars 2021Ekspertintervjuet: Slik virker en brenselcelleDet går an å bare brenne hydrogen for å utnytte energien. Men mest effektivt er det om man bruker hydrogen til å lage strøm i en brenselcelle.
#Klimavalg23. mars 2021Klimapolitikkens vær varsom-plakat: Utvis ekstra aktsomhet når biodrivstoff fremmes som løsningStortingets klimapolitikere bør enes om én viktig ting når klimameldingen behandles: Norge kan ikke importere enda mer dårlig biodrivstoff for å få utslippsregnskapet til å gå i hop.
Nyhet16. mars 2021Tysklands klimavalg: Mot slutten for fri fart på Autobahn?Fri fart deler tysk politikk. De Grønne kan havne på vippen etter høstens valg, og vil stå hardt på en av sine hjertesaker – en fartsgrense på motorveiene som vil kutte utslipp fra transportsektoren.
Aktuelt22. februar 2021Ny forskning: Avgiftene som avgjør bilvalget– Dette viser at de norske avgiftsinsentivene har stor virkning på hva slags biler folk kjøper, sier Lasse Fridstrøm i Transportøkonomisk institutt. En ny rapport viser hva som kan bli resultatet om avgiftsregimet endres.
Debatt10. februar 2021Klimameldingen: La oss slippe nye runder om palmeolje!Økt bruk av biodrivstoff er et av regjeringens viktigste tiltak i klimameldingen. Dessverre er regjeringen så utydelig på hvordan dette skal gjøres at vi risikerer økte globale utslipp og nye runder om biodrivstoff og avskoging.