EU-korrespondenten30. mars 2023Slik skal EU nå fornybarmålet: Hurtigbehandle ny vindkraftEU-landene og Europaparlamentet er enige om å binde seg til å øke andelen fornybar energi til 42,5 prosent i 2030. De er også enige om å gjøre prosedyrer for utbygging av fornybar energi lettere og raskere.
Podkast7. mars 2023Forbrenningsmotorens venner står på bremsenTyskland kjemper for forbrenningsmotoren, Frankrike kjemper for atomkraften og på toppen lurer subsidiekrigen med USA og kampen om å lede an i den grønne industriutviklingen.
EU-korrespondenten20. januar 2023Norge ber EU raske på med CO₂-krav til tungtransportSamferdselsminister Jon-Ivar Nygård presser på for at EU skal elektrifisere lastebilparken. Men nok en gang er saken utsatt i Kommisjonen.
EU-korrespondenten6. desember 2022Norge med i EUs korridor fra Skandinavia til MiddelhavetNorge blir knyttet til EUs korridor av vei og jernbane fra Skandinavia til Middelhavet. Det er samferdselsminister Jon-Ivar Nygård godt fornøyd med.
EU-korrespondenten2. desember 2022Frykter at økonomisk krise bremser elbil-utrullingen i EUKan den økonomiske krisen i EU forsinke elektrifiseringen av bilparken? Det frykter Espen Hauge, lederen i den europeiske foreningen for elektriske kjøretøyer.
EU-korrespondenten30. november 2022Skipsfarten inn i EUs kvotesystem – offshoreflåten skal fases inn etter hvertEuropaparlamentet og Ministerrådet er enige om å innlemme skipsfarten i EUs handel med utslippskvoter. Enigheten utvider ordningen til flere skipstyper og etter hvert skal også andre drivhusgasser enn CO₂ omfattes av kvotehandel.
EU-korrespondenten28. oktober 2022Ingen nye bensin- eller dieselbiler i EU etter 2035Det skal ikke selges nye bensin- eller dieselbiler i EU etter 2035. Det er nå klart etter at Europaparlamentet og medlemslandene ble enige om dette denne uken.
#Klimavalg11. oktober 2022Vi må slutte å sløse: Flytoget et godt eksempel på dårlig utnyttelse av samfunnets ressurserStatsbudsjettet varsler om trangere tider. Vi må utnytte samfunnets ressurser bedre. Det er ofte mye å gå på. At Flytoget ikke kan brukes av alle, er en form for sløsing det må bli slutt på.
Kommentar6. oktober 2022Brukar milliardar på støtte til fossilt drivstoffMilliardane sitt laust når regjeringa skal skjerme drivstoffprisane mot effektane av høgare CO₂-avgift. Saman med svekka elbilfordelar er dette dårleg politikk for klimaet.
Nyhet22. august 2022Nattog Oslo-København tidligst fra 2025Et nattogtilbud Oslo-København kan tidligst starte opp i 2025. Et eventuelt tilbud vil være avhengig av offentlig støtte og er ikke et effektivt klimatiltak, skriver Jernbanedirektoratet i en utredning.
Nyhet17. juni 2022Se #Klimafrokost: Ny tid for offentlige bygg og veier – slankere, billigere og grønnere?Bør store veiprosjekter nedskaleres? Hvordan kan investeringer i vei og bygg bidra til å utvikle markeder for grønne byggematerialer? Se opptak av Klimafrokost.
Nyhet14. juni 2022Dette er klima- og energisakene i revidert budsjettMomsfritaket på elbiler opp til 500000 kroner beholdes til 2025. Store veiprosjekter skal nedskaleres. Det blir ikke kutt i drivstoffavgiftene. Kollektivtrafikken får 500 millioner ekstra.
EU-korrespondenten2. juni 2022EUs miljøbyrå roper varsko: Utslippene i transportsektoren må nedVeitransporten i EU må skifte gir om klimamålene i EU skal nås. Det slår EUs miljøbyrå (EEA) fast i en ny dramatisk rapport.
#Klimavalg17. mai 2022Elbil-momsen: Riktig å starte innføring fra 2023Moms- og skattefritakene for elbiler kan ikke vare evig. Det er riktig å starte forsiktig innfasing av moms nå.
Debatt27. april 2022Fra Think og Buddy til 500000. Hva nå?Norsk elbilpolitikk har nådd nok en milepæl: En halv million elektriske person- og varebiler kjører nå på norske veier. Tre grep gjenstår for at elbil skal bli for alle, skriver Unni Berge i Norsk elbilforening.
EU-korrespondenten19. april 2022Norsk bioetanol-satsing kan hindres av EUs tollkvoteNorsk bioetanol laget av skog kan bli en betydelig eksportvare til et EU som trenger fornybar energi. Problemet er at den norske produksjonen om få år hemmes av for liten tollfri kvote inn i EU, frykter Norsk Industri.
#Klimalederen10. april 2022Ukraina-krigen betyr at ressurser og penger må prioriteres bedreUkraina-krigen tvinger oss til å prioritere hardere hva vi bruker penger og ressurser på. Ledere i politikk og næringsliv må spørre seg: Hvordan kan vi redusere ressursforbruket og dempe klimaavtrykket?
Nyhet9. mars 2022Bilparken – bare nullutslippsbiler fra 2025?Skal det bare være lov å kjøpe nullutslippsbiler fra 2025? Et stabilt og økende flertall i befolkningen er mot et forbud mot nye bensin- og dieselbiler.
#Klimalederen12. februar 2022Transportutslippene må kraftig ned – det er langt fra nok at «alle» kjører elbilNorge når ikke sine klimamål for 2030 uten mye større og bredere innsats enn det vi hittil har sett. Det holder ikke at alle private kjører elbil og at alle varebiler går på strøm.
Elektrisk transport8. februar 2022Sverige har femdobla elbilsalet på 12 månaderI januar stod elbilar for over 25 prosent av alle nyregistrerte personbilar i Sverige. I same månad i fjor var andelen rett over 5 prosent. Les meir i E&Ks oppdaterte elbilstatistikk for januar 2022.