#Klimainnovasjon: Nordmenn kaster mest elektronikk i hele verden. Er dette løsningen?
Les også om: Norges lengste fergesamband skal gå på hydrogen, resirkulering av isopor og hvordan forbrukere kan tjene penger på å miste strømmen.

Les også om: Norges lengste fergesamband skal gå på hydrogen, resirkulering av isopor og hvordan forbrukere kan tjene penger på å miste strømmen.
Da Leif Stavøstrand sa opp lederjobben for å bli gründer, fikk han oppleve hvor uttrykket «hakeslepp» kom fra.
Det er kun kostnader og begrensninger ved batteriene som har holdt de elektriske løsningene tilbake. Dette er nå i rask endring. Batterirevolusjonen fører til en transportrevolusjon.
Målet om netto nullutslipp i 2050 og den grønne given har gitt gjennombrudd for karbonfangst og -lagring (CCS) i EU. Det er seriøs interesse for å støtte CCS-prosjekter økonomisk, sier EU-forsker.
Oljenæringen og de store industriselskapene vil ha endringer i Enovas mandat som gjør det lettere å få støtte til klimatiltak i sektorer som er en del av EUs kvotesystem. Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn har fått en lang «ønskeliste» fra industri, fagbevegelse og forbrukerorganisasjoner.
Norske prosjekter kan få mer fart på teknologiutviklingen i sektorer som IEA mener er avgjørende for å få til nødvendige klimakutt. Utslippsfri skipsfart, karbonfangst og hydrogen er felt hvor teknologiutviklingen henger etter.
Statens vegvesen anbefaler hydrogendrift på Vestfjordsambandet. Både fra et nærings- og klimaperspektiv vil det fremstå som uforståelig dersom regjeringen velger å gå på tvers av dette rådet, skriver aktørene som vil levere hydrogen til fergene.
Politikere og industri i Europa har lansert initiativer som kan gi en grønn omstilling av luftfarten. Også Norge er på kartet gjennom planer om å bygge verdens største anlegg for fornybart flydrivstoff på Herøya.
HeidelbergCement og Felleskjøpet Agri er villige til å inngå sjøtransport-kontrakter med en varighet på opp mot 20 år. Kravet de stiller til rederiene er at skipet som benyttes skal være utslippsfritt.
Regjeringas hydrogenstrategi er nyttig lesing for dei som vil lære meir om hydrogen som klimaløysing, men planen er ueigna som styringsverktøy. Tydelege mål og nye verkemiddel må på plass.
Det er mulig å bygge et grønt industrilokomotiv fra Norge. Da bør Equinor ikke splittes i flere deler, men få et klart mandat om at fremtiden som skal bygges, er fornybar og grønn. Hvis det settes en tydelig retning, vil selskapet omstille seg raskt.
– Vi har vært for trege med energiovergangen i Norge, men nå har vi muligheten, sier Nils Røkke fra SINTEF. Han tror koronakrisen har ført til en helt nødvendig realitetsorientering.
Stortinget må stå bom fast på kravet om nullutslipp i verdensarvfjordene fra 2026. Vi trenger større innsats og høyere tempo i arbeidet for utslippsfri skipsfart, ikke forsinkelser.
Den norske oljenæringen går inn i en stabil periode, men en ny opptur kommer aldri, mener oljeservicetoppen Ståle Kyllingstad. Han ser gode muligheter for leverandørindustrien i havvind – og etterlyser større offentlig satsing på karbonfangst og -lagring.
Frem til 27. februar er det mulig å nominere kandidater til årets SPIR-pris.
Klimarisiko handler om å sikre konkurransekraft i det grønne skiftet. En strengere internasjonal klima- og miljøpolitikk gir store muligheter for norsk prosessindustri.
Treforedlingsindustriens karbondioksid kan bli «gull verdt» når den fanges og blandes med grønt hydrogen til produksjon av drivstoff og brensel. Slik kan tungtransport og industri avkarboniseres, ifølge svensk forskning.
Det er en helt overveldende mangel på samlet innsats og investering for å forberede oss på et klimaforandret Norge – og verden. Og det er faktisk helt krise.
HYBRIT er et svensk industrisamarbeid for å lage stål uten utslipp av CO2. Da må koksen som brukes i produksjonen skiftes ut mot hydrogen helt nede på atomnivå. Det er ikke gjort i en håndvending.
Markedsstimulerende politikk har bidratt med rundt 75 prosent av kostnadsreduksjonene i solcelleproduksjon fra 2001 til 2012, ifølge ny forskning fra Massachusetts Institute of Technology (MIT).