#Klimavalg9. mai 2023Etter Ap-landsmøtet: Kraftopprøret er bare satt på pauseDet varslede kraftopprøret på Ap-landsmøtet ble ikke noe av. Men stridssakene innen klima- og energipolitikken er ikke borte.
Debatt29. mars 2023Mangel på fornybar energi har store konsekvenser for sjømatnæringenI dag må mange sjømatbedrifter stoppe nyinvesteringer og nødvendige klimatiltak. Årsak: Mangel på nett-tilknytning og fornybar energi lokalt, skriver fagsjef Øyvind Hilmarsen.
#Klimavalg20. mars 2023Sp-landsmøtet stopper Melkøya-elektrifisering; hva gjør dere nå, Equinor?Senterpartiets landsmøte har sagt nei til elektrifisering av Melkøya. Det betyr at Equinor må finne på noe annet enn å bruke kraft fra land for å kutte utslippene fra LNG-fabrikken i Hammerfest.
Ekspertintervju17. mars 2023Europa skriker etter sjeldne jordarterEU ser tilgangen på sjeldne jordarter som kritisk for grønn omstilling og teknologiutvikling i Europa. Men hva er sjeldne jordarter, og hvor sjeldne er de egentlig? Vi spør SINTEF-forsker Arne Petter Ratvik.
EU-korrespondenten20. januar 2023Norge ber EU raske på med CO₂-krav til tungtransportSamferdselsminister Jon-Ivar Nygård presser på for at EU skal elektrifisere lastebilparken. Men nok en gang er saken utsatt i Kommisjonen.
Nyhet8. desember 2022Rystad: Vi kan fortsatt klare 1,5 °CSol, vind og elektrifisering: Teknologiutviklingen går så fort at det ennå er innenfor rekkevidde å begrense global oppvarming til 1,5 grader, mener Jarand Rystad.
EU-korrespondenten2. desember 2022Frykter at økonomisk krise bremser elbil-utrullingen i EUKan den økonomiske krisen i EU forsinke elektrifiseringen av bilparken? Det frykter Espen Hauge, lederen i den europeiske foreningen for elektriske kjøretøyer.
Nyhet16. september 2022NVE: Equinors havvindprosjekt vil ha “umiddelbar og gunstig effekt”Havvindprosjektet Trollvind vil være positivt for kraftsystemet i Bergen og omland, mener NVE og Statnett.
Nyhet17. juni 2022Ber om at Troll-området åpnes for storskala flytende havvindparkPå bare fire-fem år vil Equinor og partnerne på Troll- og Oseberg-feltene bygge en flytende havvindpark som skal forsyne feltene med elektrisk kraft – og bidra til mer kraft på Vestlandet.
EU-korrespondenten8. juni 2022Hvor lenge skal bensinbilen være til salgs i EU?Med knapt flertall slo Europaparlamentet fast at det ønsker å stanse salg av nye bensin- og dieselbiler i 2035. Nå gjenstår det å få med seg EUs medlemsland.
EU-korrespondenten2. juni 2022EUs miljøbyrå roper varsko: Utslippene i transportsektoren må nedVeitransporten i EU må skifte gir om klimamålene i EU skal nås. Det slår EUs miljøbyrå (EEA) fast i en ny dramatisk rapport.
#Klimavalg30. mars 2022Ap og Sp i klimakrangelSenterpartiets Marit Arnstad har levert et utspill om Hurdalsplattformens klimakapittel som avslører dyp uenighet mellom Sp og Ap. Det tegner dårlig for Støre-regjeringens handlekraft i klimapolitikken.
Debatt21. februar 2022Utbygging av havvind haster – oljeselskapene må bidraVi trenger en modell som kan «kickstarte» utbyggingen av havvind. Oljeselskapene bør dekke ekstrakostnaden, skriver artikkelforfatterne.
#Klimavalg15. februar 2022Klimamålet i spill – støtten til (olje)elektrifisering smuldrer oppStøre/Vedum-regjeringens klimamål – 55 prosent kutt innenlands i 2030 – er i spill. Den politiske støtten til elektrifisering av oljeplattformer ser ut til å falle, nærmest uke for uke.
Debatt8. februar 2022Norsk sokkel må elektrifiseres med havvindElektrifisering av sokkelen må til, men kan bidra til kraftunderskudd som fortrenger grønn industri. En mye raskere utbygging av havvind er trolig eneste løsning på floken, skriver Stig Schjølset og Jon Evang i Zero.
Podkast20. januar 2022NVE-sjef Kjetil Lund: Vi har krevende avveininger foran ossPODKAST: – Vi vil gjerne ha god tilgang på kraft til elektrifisering og til ny industri. Vi vil ha lave kraftpriser. Og i tillegg vil vi helst unngå nye natur-inngrep. Vi kan få to av disse tre ønskene oppfylt, sier NVE-sjefen.
Podkast10. januar 2022Industriens vei til nullutslipp: Kan kutte to millioner tonn i åretPODKAST: – Vi kan kutte klimagassutslippene fra industrien i Norge med to millioner tonn hvert år fremover. Spørsmålet er om det er vilje til å ta kostnadene og putte på nødvendige ressurser, sier teknologidirektør i Elkem og styreleder for Prosess21, Håvard Moe.
Kommentar27. desember 2021Vi må forberede energisystemet på elektrifiseringsbølgenElektrifisering av energibruk til transport, industri og oppvarming er hovedgrepet for utslippskutt i Norge og Europa. Oppvarming skiller seg ut som en særlig vanskelig nøtt, skriver forskere ved NorENS-prosjektet, NMBU.
Podkast9. desember 2021Er klimakrisen togets sjanse til comeback?PODKAST: – Dette er tog- og jernbaneselskapenes sjanse til å ta opp konkurransen med flyet. Toget kan tilby reiseglede og eventyr, og vi kan fortsatt reise – men på en klimavennlig måte, mener Sigrid Elsrud og Kristian Skjellum Aas.
#Klimalederen23. oktober 2021Vil verdens ledere bruke IEAs World Energy Outlook som “jukselapp” i Glasgow?IEA har lagt frem oppskriften verdens ledere bør følge i Glasgow. Mer fornybar energi er svaret på energikrisen i EU. Og hva betyr det at Arbeiderpartiet vil ta alle klimakuttene hjemme i Norge?