Nyhet19. april 2023Bilparken – bare nullutslippsbiler fra 2025?Skal det bare være lov å kjøpe nullutslippsbiler fra 2025? Et stabilt og økende flertall i befolkningen er mot et forbud mot nye bensin- og dieselbiler.
Fem på fredag14. april 2023Nye elbil-krav i USA: To av tre nye personbiler vil gå på strøm i 2032Nye utslippskrav kan gi elbilboom og klimakutt i USA. Les også om dramatisk havnivåstigning, global vekst i sol- og vindkraft og svensk regjeringskrise-trussel over biodrivstoff.
#Klimavalg11. april 2023Klimamålene i transportsektoren krever tøffe(re) tiltakDet blir ytterst krevende å nå målet om å kutte transportutslippene med 55 prosent til 2030. Politikerne må skjerpe virkemiddelbruken på alle fronter, men har et kort i ermet: Mindre veibygging og annen storstilt anleggsvirksomhet.
#Klimalederen25. mars 2023Det grønne skiftet er ikke noe teselskapNorsk politikk er sterkt preget av konflikter knyttet til klima- og energiomstillingen. Politikerne må se etter løsninger som kan få ting til å gå mest mulig smidig – for eksempel ved smart bruk av eksisterende infrastruktur.
EU-korrespondenten23. mars 2023EU leter etter smutthull for å stanse striden om forbrenningsmotorens fremtidEn utvidet definisjon av hva som er en utslippsfri bil, kan løse diesel-floken som Tyskland har skapt. Men slappere regler vil på visse vilkår kunne forlenge forbrenningsmotorens liv.
Podkast7. mars 2023Forbrenningsmotorens venner står på bremsenTyskland kjemper for forbrenningsmotoren, Frankrike kjemper for atomkraften og på toppen lurer subsidiekrigen med USA og kampen om å lede an i den grønne industriutviklingen.
EU-korrespondenten3. mars 2023Flere EU-land kjemper for forbrenningsmotorens fremtidFlere EU-land er skeptiske til en for aggressiv elektrifisering av Europas bilpark. De slår nå et slag for at det kan selges biler med forbrenningsmotor etter 2035, om de bruker drivstoff som ikke gir utslipp.
EU-korrespondenten3. mars 2023Striden om IRA: Norge ber USA om å bli behandlet som en partner med handelsavtaleUtenriksminister Anniken Huitfeldt og næringsminister Jan Christian Vestre ber i et brev om at USA skal la elbiler med norske batterier nyte godt av støtteordningene for det grønne skiftet.
Fem på fredag27. januar 2023Grønne investeringer passerte 1000 milliarder dollar i 20222022 var et rekordår for grønne investeringer. For første gang er investeringene i grønn energi like store som i fossil energiutvinning. Les også om vindkraftverk som kollapser og forsøk på å forsinke Joe Bidens elbil-politikk.
EU-korrespondenten2. desember 2022Frykter at økonomisk krise bremser elbil-utrullingen i EUKan den økonomiske krisen i EU forsinke elektrifiseringen av bilparken? Det frykter Espen Hauge, lederen i den europeiske foreningen for elektriske kjøretøyer.
Podkast8. november 2022Statsbudsjett, elbilstatistikk og EU-forbud mot fossilbiler-Skatt på vannkraft blir den vanskeligste og viktigste budsjettsaken i forhandlingene mellom SV og regjeringen, tror ansvarlig redaktør i Energi og Klima, Anders Bjartnes.
EU-korrespondenten28. oktober 2022Ingen nye bensin- eller dieselbiler i EU etter 2035Det skal ikke selges nye bensin- eller dieselbiler i EU etter 2035. Det er nå klart etter at Europaparlamentet og medlemslandene ble enige om dette denne uken.
Kommentar6. oktober 2022Brukar milliardar på støtte til fossilt drivstoffMilliardane sitt laust når regjeringa skal skjerme drivstoffprisane mot effektane av høgare CO₂-avgift. Saman med svekka elbilfordelar er dette dårleg politikk for klimaet.
Nyhet14. juni 2022Dette er klima- og energisakene i revidert budsjettMomsfritaket på elbiler opp til 500000 kroner beholdes til 2025. Store veiprosjekter skal nedskaleres. Det blir ikke kutt i drivstoffavgiftene. Kollektivtrafikken får 500 millioner ekstra.
EU-korrespondenten8. juni 2022Hvor lenge skal bensinbilen være til salgs i EU?Med knapt flertall slo Europaparlamentet fast at det ønsker å stanse salg av nye bensin- og dieselbiler i 2035. Nå gjenstår det å få med seg EUs medlemsland.
EU-korrespondenten2. juni 2022EUs miljøbyrå roper varsko: Utslippene i transportsektoren må nedVeitransporten i EU må skifte gir om klimamålene i EU skal nås. Det slår EUs miljøbyrå (EEA) fast i en ny dramatisk rapport.
#Klimavalg17. mai 2022Elbil-momsen: Riktig å starte innføring fra 2023Moms- og skattefritakene for elbiler kan ikke vare evig. Det er riktig å starte forsiktig innfasing av moms nå.
Debatt27. april 2022Fra Think og Buddy til 500000. Hva nå?Norsk elbilpolitikk har nådd nok en milepæl: En halv million elektriske person- og varebiler kjører nå på norske veier. Tre grep gjenstår for at elbil skal bli for alle, skriver Unni Berge i Norsk elbilforening.
Kommentar30. mars 2022Toveislading: Elbilen som omstillingsaktør?Når flere og flere får seg elbil, kan elbilens batteri bidra til Norges omstilling til et grønt samfunn. Men prinsippet om rettferdig omstilling må ikke tapes av syne, skriver Pernille Seljom og Marius Korsnes.
#Klimalederen12. februar 2022Transportutslippene må kraftig ned – det er langt fra nok at «alle» kjører elbilNorge når ikke sine klimamål for 2030 uten mye større og bredere innsats enn det vi hittil har sett. Det holder ikke at alle private kjører elbil og at alle varebiler går på strøm.