Illevarslende klimarekorder i luft og hav

Amerikansk klimarapport med alarmerende rekorder for 2015. Andre saker: Tesla kjøper SolarCity for å tilby sol, batteri – og kanskje også bil – som «Teslapakke», Hinkley Point utsatt på ny og bergensere og rogalendinger omfavner elsyklene.  

Fredager publiserer redaksjonen fem nyhetssaker fra uken som har gått. Første uke etter vår sommerpause er dette mine fem utvalgte:

KLIMAREKORDER I LUFT OG HAV: 450 forskere fra 62 land står bak kunnskapen som danner grunnlaget for klimarapporten State of the Climate fra U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration – NOAA. Rapporten – som ble lagt frem tirsdag denne uken – slår fast at 2015 ble et annus horribilis for verdens klima med flere illevarslende rekorder. Det skriver blant andre The Guardian. I rapporten bekrefter forskerne at fjoråret overgikk 2014 som det varmeste året siden midten til slutten av det 19. århundre. Konsentrasjoner av alle de tre viktigste og lengstlevende klimagasser som bidrar til klimaendringer har aldri vært høyere enn i 2015. Like ille er resultatet for verdenshavene som absorberer mer enn 90 prosent av all ekstra CO₂ som pumpes inn i atmosfæren. Også havnivåene steg til nye rekorder. Inside Climate News omtaler og forklarer hvilke konsekvenser temperaturstigningene til lands og vanns kan føre med seg.

2015 var det varmeste året som er målt. Det var særlig høye temperaturer i Russland og det vestlige Nord-Amerika. Jo rødere på kartet, jo varmere i forhold til det langsiktige gjennomsnittet. (kilde: NOAA)
2015 var det varmeste året som er målt. Det var særlig høye temperaturer i Russland og det vestlige Nord-Amerika. Jo rødere på kartet, jo varmere i forhold til det langsiktige gjennomsnittet. (kilde: NOAA)

SOL, BATTERI – OG BIL – SOM «TESLAPAKKE»: Bil- og batteriprodusenten Tesla har inngått en avtale om å kjøpe den amerikanske solcellegiganten SolarCity. Teslas Elon Musk har lenge ønsket en slik løsning for å kunne gi kundene et «pakketilbud” der solceller og batterier selges i en og samme operasjon. – Ved å slå oss sammen, kan vi drive mer effektivt og integrere produktene våre til det fulle, skrev Tesla da avtalen ble kunngjort denne uken. Musk håper dessuten at oppkjøpet vil bidra til at miljøbevisste kunder som får installert sol- og batteripakke fra Tesla blir fristet til å kjøpe bil fra samme selskap. Avtalen om oppkjøp avhenger av at Solar City ikke får et bedre tilbud innen 45 dager. Aksjonærene i begge selsakpene må også godkjenne avtalen. Tesla leverte denne uken dårligere tall enn forventet, og ikke alle analytikere har like stor tro på økonomien i den inngåtte oppkjøpsavtalen.

Noen dager før oppkjøpsavtalen ble kjent plukket ing.dk (danskenes svar på tu.no) opp en sak om at en australsk husprodusent har startet byggingen av det som kalles en «Teslaby». I Melbourne skal det settes opp 60 nye hus komplett med solpaneler, Teslas husholdningsbatteri Powerwall og inverter. Prosjektet kan fungere som et praktisk eksempel på det markedet Elon Musk ser for seg om han lykkes med oppkjøpet av SolarCity.

THERESA MAY NØLER MED HINKLEY POINT: Britenes mulige gigantinvestering i historiens dyreste kjernekraftverk – Hinkley Point – er nok en gang satt på vent. Nye koster i UKs regjering trenger mer tid på å sette seg inn i alle sider ved den omfattende avtalen. Gigakraftverket er planlagt satt opp sammen med Électricité de France (EDF) og China General Nuclear (CGN). Planen er at kjernekraft, gass og fornybart skal erstatte produksjonen når britene skal stenge ned alle sine kullkraftverk innen 2025. Skribent i The Guardian, Simon Jenkins, skriver at regjeringen risikerer å påføre britiske skattebetalere nesten 30 milliarder britiske pund i subsidier til franske EDF og kinesiske CGN. Artikkelen gir en god oversikt over den ti år lange diskusjonen som ennå ikke har kulminert i en investeringsbeslutning.

FOSSIL KOLLAPS FØR VI HAR NOK FORNYBAR ENERGI? I slutten av juli kom det frem at Statoil gikk med netto underskudd i andre kvartal. Noen dager etter publiserte oljeselskapene Exxon Mobil og Chevron tilsvarende dårlige kvartalsresultat. Også italienske Eni underleverte. Nordeas oljeanalytiker Thina Saltvedt ble sitert i Dagsavisen denne uken: «Vi ventet oss en oljeprisoppgang i løpet av andre halvår. Den forventede oppgangen flyttes stadig lenger og lenger fram i tid. Og det vil nok vare en stund.» Dårlige tall og stor usikkerhet om prisen bidrar til at oljebransjen drøyer med investeringsbeslutninger og utsetter planlagte prosjekt. Også Statoil nedjusterte sin investeringsprognose for 2016 etter det elendige kvartalsresultatet.

Jeg tar med dette som et apropos til en analyse som ble publisert av Jeremy Leggett i UK-baserte Carbon Tracker denne uken, der han tar for seg økonomien i fossilindustrien – kull, olje og gass – og drøfter hvilke implikasjoner endringene der kan få for overgangen til lavutslippssamfunnet. Leggett trekker blant annet frem Ernst and Youngs studie av 365 megaprosjekter i olje- og gassektoren som viser at 64 prosent sliter med kostnadsoverskridelser og at 73 prosent ligger bak skjema. En rekke boreselskaper klarer ikke å betale gjelden sin. Og skulle oljeprisen stige igjen, betyr ikke dette at problemene for oljebransjen er løst, mener Leggett. Oljebransjen vil da stå overfor en enorm mangel på arbeidskraft etter nedbemanning og permitteringer. Vil den fossile industrien bryte sammen raskere enn veksten i den fornybare energien som skal erstatte den fossile, spør han i denne analysen.

BERGENSERE OG ROGALENDINGER MEST GLAD I ELSYKLER: For fem år siden var det knapt en elsykkel å se noe sted her til lands. I sommer melder forhandlerne om rekordsalg og utsolgte modeller. Rogalendinger og bergensere er de ivrigste elsyklistene, ifølge en artikkel på tu.no. Leverandørene forteller at flere velger bort bil nummer to til fordel for en elsykkel og at brukergruppen er blitt bredere. I klimasammenheng er kanskje ikke elsykler den største redningen, men utviklingen sier noe om at mange forbrukere er villig til å tenke nytt og være med på energiomstillingen så sant produktene er brukervennlige og prisen overkommelig.