Farvel, fossilbil

Vi kan ikke selge bensin- og dieselbiler i 2030 skal vi nå Paris-målene, hevdes det i en ny rapport. Les også om katastrofal havstigning, diesel i Kina, sol i USA og tropiske stormer som rammer urettferdig.

Hver fredag presenterer redaksjonen fem nyhetssaker fra uken som er gått, her er mine utvalgte:

Fossilbiler må ut innen 2030: Skal 1,5-gradersmålet være innen rekkevidde, må alt nybilsalg av diesel- og bensinbiler stanses i EU innen 2030, melder The Guardian. Hybridbiler bør på sin side ikke selges etter 2037. Dette ifølge en ny rapport fra Det tyske lufts- og romfartssenteret, DLR. Selv om flere EU-land har satt mål for stans av fossilbilsalg, er det kun Tyskland og Nederland som matcher dette kravet. Men selv om man klarer å gjennomføre dette, mener ekspertene fra DLR at det bare er 50 prosents sjanse for at bilindustrien bidrar tilstrekkelig til 1,5-gradersmålet. Skal sjansen økes til 66 prosent, må ingen nye fossile biler selges i 2025, altså tilsvarende Norges mål. For EUs del er det i praksis umulig, mener DLR.

Uansett må EUs bilfabrikanter ta seg sammen: Ifølge Bloomberg New Energy Finance sin rangering av elbil-produsenter dankes de nemlig kraftig ut av kinesiske konkurrenter. BMW kaprer tredjeplassen, mest takket være salg av plugin-hybrider. De er likevel milevis bak kinesiske BYD og BAIC. Tesla er for øvrig ikke med på rangeringen. De selger fortsatt for få biler globalt til å nå opp i dette selskapet.

Tropiske orkaner rammer de fattigste hardt: Florence og Mangkhut herjet hver sin del av verden sist uke. Ifølge The New Republic viste de også hvordan konsekvensene av klimaendringene rammer skjevt økonomisk, geografisk og sosialt. Tyfonen Mangkhut, preget av kraftige vinder, rammet fattige områder spesielt hardt. Stormen har også påvirket matproduksjonen. 250.000 tonn ris gikk tapt i tyfonen bare på Filippinene, melder Reuters, vesentlig mer enn det som var fryktet. Mangkhut har i tillegg gjort store skader i Guangdong-provinsen i Kina, også et viktig område for risproduksjon. Channel News Asia spår at stormen kan få ringvirkninger på lengre sikt for matforsyningen over store deler av Sørøst-Asia. For øvrig: Var de enorme nedbørsmengdene i Florence bare nok en tilfeldig tusenårshendelse? Eller en konsekvens av global oppvarming? Dette kan du lese mer om på Inside Climate News, Carbon Brief og i Washington Post.

Apropos: Det er ett år siden orkanen Maria ødela store deler av Puerto Rico. Antakelig døde nærmere 3000 som følge av uværet. Rolling Stone har gått gjennom hvordan og hvorfor det gikk så galt. En tragisk, og i dette tilfellet godt fortalt historie.

Vi styrer mot 6-13 meters havstigning: Vi kan med dagens oppvarming være i ferd med å starte en betydelig nedsmelting av deler av isen i Antarktis. Det kan over tid få havet til å stige 6-13 meter over dagens nivå, melder Washington Post. I en ny artikkel i Nature har forskere analysert sedimentlag nær iskanten i Antarktis, som viser at en senkning i terrenget kalt Wilkes Subglacial Basin har vært isfritt eller dekket av mye mindre is i historisk varmere perioder med høyere havnivå. Problemet er at i flere av disse periodene, som en for bare 125.000 år siden, var jorden bare litt varmere enn den er i dag. Og da var altså havnivået mange meter over dagens. Det forskerne ikke kan si ut fra dataene de har, er hvor lang tid nedsmeltingen vil ta denne gangen.

Sol+batterier blir billigere enn gass: Selv der solen nesten alltid skinner, er det utfordrende å sikre balansert strømforsyning. Derfor sper solenergileverandører gjerne på med gasskraft på kvelds- og nattestid. Men nå melder Bloomberg New Energy Finance (BNEF) at lavere batterikostnader fører til at solfarmer med batterilagring kan konkurrere ut gasskraft. I første omgang gjelder dette for solrike områder som det sørvestlige USA. BNEF-analytiker Hugh Bromley mener imidlertid dette er noe vi antakelig vil se stadig mer av også andre steder.

Dieselbruk har rundet toppen i Kina: Dette ifølge det statlige kinesiske oljeselskapet CNPC. De spår også at Kinas bensinforbruk vil nå toppen i 2025, melder Reuters. Oljeetterspørsel antas å toppe innen 2030. Som Wall Street Journal melder de seg på i et tett felt av sprikende prognoser for oljens fall. Mest optimistiske per idag er Carbon Tracker Initiative og DNV GL som spår topp alt i 2023, som vi meldte sist uke. Ikke alle er overbevist: Dan Eberhart, oljekommentator og sjef for oljeserviceselskapet Canary, LLC, avviser blankt prognosene fra Carbon Tracker og DNV GL.