Trendforsker: Elbilen overtar allerede fra 2016

Det store gjennombruddet for elbilen er mye nærmere enn bilbransjen tror, mener tysk trendforsker. Etterspørselen etter bensin- og dieselbiler vil falle dramatisk fra 2016, spår han.

Bilbransjen tar altfor lett på utfordringen fra elbiler, mener Lars Thomsen, trendforsker og konsulent i byrået Future Matters. I et foredrag på konferansen “Engine & Environment” i østerrikske Graz i september sammenlignet Thomsen de etablerte bilprodusentenes situasjon i dag med Nokias for noen år siden.

Thomsen har spesialisert seg på å identifisere når en bransje nærmer seg et vippepunkt (tipping point). I bilbransjen tror man at forbrenningsmotoren fortsatt vil være i bruk om 20 år – helt feil, mener Thomsen. For å hamre inn budskapet måler han i steden tiden den etablerte bilteknologien har igjen i uker.

– De neste 520 ukene vil bilindustrien forandre seg mer enn de foregående 50 årene, sier Thomsen.

De er ikke snaue, prognosene han drister seg til å levere:

  • 2014: Ved midten av neste år kan Tesla bygge sine batterier for under 120 dollar/kWh (i dag er de under 200 dollar/kWh, hevder Thomsen). Forbedring i batteriteknologi gjør at en kommer opp i 2400 ladesykluser. 1-3 helt nye bilprodusenter dukker opp på markedet.
  • 2015: I Nord-Amerika, Japan, Kina og Europa kaprer elbiler mer enn 5 prosent av totalmarkedet.
  • 2016: Etterspørselen etter biler med forbrenningsmotor faller massivt.
  • 2017: Forhandlere får det svært vanskelig med å selge bruktbiler med forbrenningsmotor. De siste hybridbilene selges. Formel 1 har sin siste sesong.
  • 2018: Hybridteknologi brukes bare som forlenger av rekkevidde. Elektrifisering av bybusser og lastebiler skyter fart.

– Vi regner med at vippepunktet kommer i 2016-17. En elbil er da et likeverdig kjøretøy – i yteevne, komfort og rekkevidde – som kan produseres rimeligere og kjøpes og driftes rimeligere av forbruker enn et sammenlignbart kjøretøy med forbrenningsmotor eller hybridisert drivlinje, sier Thomsen.

Fra dette tidspunktet vil batterikapasitet, batteripris og kjøretøydynamikk være slik at dere knapt nok vil få solgt forbrenningsmotorer mer, hevdet Thomsen overfor bransjefolkene på konferansen.

Foredraget hans er tilgjengelig i sin helhet (på tysk). Elbil-spådommene kommer fra ca. 29 minutter ut i foredraget.

Thomsen baserer mange av eksemplene og argumentene sine på erfaringer Tesla har høstet (den amerikanske produsenten står for øvrig på Future Matters’ referanseliste over kunder). Batteriene blir billigere måned for måned, og dermed stiger også Teslas marginer.

Trendforskeren spekulerer i at nye aktører vil prøve å komme seg inn på bilmarkedet. Hva om et koreansk selskap, som LG eller Samsung, vurderer dette? De har det som trengs – kunnskap og teknologi på batterier, elektronikk, kommunikasjon, og de kan også bygge motorer, bremsesystemer, stoler…

Skulle Thomsen få noe i nærheten av rett, vil også mange av dagens debatter om regulering av bilbransjen fort vise seg avleggs. Et nærliggende eksempel er striden i EU om utslippsgrenser i 2020, som jeg skrev om sist uke. Et annet spørsmål er om den gunstige norske særbehandlingen av elbiler vil vare ut denne stortingsperioden!

(Her leste jeg om saken først: Wirtschaftswoche Green).