Hele skipsfarten kan potensielt gå på grønn ammoniakk
Supplyskipet Viking Energy kan bli første offshorefartøy som går på grønn ammoniakk. Her er tre grunner til hvorfor ammoniakk kan spille en helt avgjørende rolle i å gjøre skipsfarten fossilfri. Og én grunn til hvorfor dette må skaleres opp – fort og voldsomt.
Torsdag 23. januar ble det kjent at Eidesvik Offshore, Equinor, Prototech AS, Wärtsilä og NCE Maritime CleanTech går sammen om å bygge om supplyskipet Viking Energy fra LNG-drift til å gå på grønn ammoniakk fra 2024. Dette er et veldig viktig steg i en retning som kan gjøre skipsfarten fossilfri.
Det går med ca. 5,5 millioner fat olje – hver eneste dag – som drivstoff i internasjonal skipsfart. Skipene går i all hovedsak på tungolje og diesel fordi det er billig, tilgjengelig over hele verden, og det har høy energitetthet. Det betyr at skip kan kjøre langt og bruke så lite plass som mulig til drivstoffet og dermed ha mest mulig plass til last.
Skal skipsfarten bli karbonfri må det fossile drivstoffet erstattes av noe annet. Helelektrisk drift med batteri er en glemmesak. Batterier har altfor lav energitetthet: Batterier er altfor store og altfor tunge til at de kan drive store skip som kjører langt med mye last.
Ammoniakk har potensial til å ta skipsfarten i en fossilfri retning.
Her er tre grunner til det:
1. Ammoniakk er best av de «dårlige» drivstoffene
Ser vi bort fra klimaproblemet og annen forurensning, er fossilt drivstoff fantastisk. Det er tilgjengelig over hele verden. Det er billig, og det har høy energitetthet. Alle karbonfrie alternativer (batteri, hydrogen og ammoniakk) er enten mye tyngre, tar mye mer plass, eller begge deler. Hydrogen er lett, men voluminøst. Ammoniakk har i seg selv ca. 50 prosent høyere energitetthet enn hydrogen. I tillegg er det ikke nødvendig å oppbevare ammoniakk i like store og tunge tanker som det hydrogen må oppbevares i. I sum har ammoniakk derfor 50–100 prosent høyere energitetthet enn hydrogen.
2. Ammoniakk fraktes allerede på skip som vare i stort omfang
Ammoniakk er karbonfritt og består av hydrogen og nitrogen (NH3). I dag produseres det ca. 150 millioner tonn ammoniakk årlig i verden – hovedsakelig fra nitrogen i atmosfæren, vanndamp og hydrogen fra reformering av naturgass. For å få grønn ammoniakk må hydrogenet i ammoniakken i stedet komme fra spalting av vann ved hjelp av fornybar strøm. Ammoniakk brukes som råstoff i gjødselproduksjon og andre kjemiske prosesser. I skip kan ammoniakk både brukes som en energibærer i brenselceller eller som flytende drivstoff i en forbrenningsmotor. Ammoniakk er giftig. Det betyr at det trengs regelverk og sikkerhetsprosedyrer for hvordan vi skal håndtere ammoniakk som drivstoff på skip. Men vi er ikke uten erfaring. Ammoniakk fraktes allerede på skip som vare. Dessuten: Fordi det både produseres og fraktes i stort volum, trengs ikke infrastrukturen på land å bygges opp fra grunnen.
3. Billig strøm gjør grønn ammoniakk stadig mer konkurransedyktig
Ifølge Yara, som skal produsere den grønne ammoniakken til supplyskipet Viking Energy, må strømprisen være ca. 10 øre/kWh for at grønn ammoniakk skal være konkurransedyktig med ammoniakk produsert fra naturgass, hvis prisen på gass er 3 dollar/million BTU. Er gassprisen 9 dollar /million BTU kan grønn ammoniakk være konkurransedyktig med en strømpris på rundt 30 øre/kWh. Prisutviklingen på fornybar strøm går rett vei. Sol og vind – også offshore vind – blir billigere og billigere. Kostnader knyttet til utslipp – CO₂-prising – vil styrke den fornybare energiens konkurransekraft ytterligere.
Dette må skaleres opp – raskt og voldsomt
Yara kommer til å starte produksjon av grønn ammoniakk rundt årsskiftet 2022/23. De vil da produsere rundt 20-25 000 tonn grønn ammoniakk i året. Det er 5 prosent av Yaras produksjon i Porsgrunn og vil være nok til å dekke forbruket til ca. fem supplyskip av størrelsen og driftsmønsteret til Viking Energy.
Utslippene fra internasjonal skipsfart er på ca. 850 millioner tonn CO₂ per år eller 2-3 prosent av globale CO₂-utslipp. FNs sjøfartsorganisasjon (IMO) har vedtatt en ambisjon om at utslippene fra internasjonal skipsfart skal halveres innen 2050 – sammenliknet med høyutslippsåret 2008. Dette er ikke nok. Det er behov for mye høyere tempo i skipsfartens grønne skifte. Og det trengs grep som gjør at vi tar noen virkelig store steg i rett retning.
I rapporten Mission Possible, Reaching Net-Zero carbon emissions in Shipping fra Energy Transitions Commission pekes ammoniakk på som det mest kostnadseffektive karbonfrie drivstoffalternativet for interkontinental skipsfart.
Også i en
analyse fra University Maritime Advisory Services (UMAS) og Energy
Transitions Commission, utført på oppdrag for Global Maritime Forum, Friends of
Ocean Action og World Economic Forum og presentert 20. januar 2020, er
ammoniakk utpekt som det mest lovende karbonfrie drivstoffalternativet.
Ammoniakk kan potensielt benyttes som drivstoff i hele skipsfarten, men skal
det gi mening må ammoniakken være karbonfri, og da er det behov for veldig mye
mer grønn ammoniakk. Prosjektet til Eidesvik, Equinor, Prototech AS, Wärtsilä og NCE Maritime CleanTech er veldig
bra. Men vi kan ikke la det bli med en pilot som skal sjøsettes om fire år.
Dette må skaleres opp.