1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Lars H. Gulbrandsen
Lars H. Gulbrandsen
Forskningsprofessor ved Fridtjof Nansens Institutt.
Jørgen Wettestad
Jørgen Wettestad
Forskningsprofessor ved Fridtjof Nansens Institutt.
Publisert 29. november 2018
Sist oppdatert 8.4.2022, 14:32
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Glem globalt kvote­marked – verden trenger politisk mulige løsninger

En ny artikkel publisert i Climate Policy viser at visjonen om et globalt klimakvotemarked må erstattes av langt mer realistiske forventninger. I beste fall kan vi håpe på forsiktig markedsintegrasjon og regionale koblinger mellom ulike varianter av kvotemarkeder.

ets_aug2018

Kartet viser hvor i verden det er klimakvotemarkeder i drift i august 2018. Se også interaktiv, oppdatert versjon. (Kilde: International Carbon Action Partnership)

Publisert 29. november 2018
Sist oppdatert 8.4.2022, 14:32
Artikkelen er mer enn to år gammel
Lars H. Gulbrandsen
Lars H. Gulbrandsen
Forskningsprofessor ved Fridtjof Nansens Institutt.
Jørgen Wettestad
Jørgen Wettestad
Forskningsprofessor ved Fridtjof Nansens Institutt.

Helt siden midten av 1990-tallet, da tanken om klimakvotehandel virkelig fikk vind i seilene, har det blitt antatt at å koble ulike geografiske kvotemarkeder sammen til ett stort internasjonal marked, vil være den mest kostnadseffektive måten å kutte utslipp på. Nasjonale og regionale kvotemarkeder har vært som mellomstasjoner å regne på veien mot stadig større markeder og et globalt kvotemarked som mulig endestasjon.

Begrunnelsen for større markeder kom rett fra lærebøkene i økonomisk teori. Enkelt sagt gir større markeder som omfatter flere jurisdiksjoner, sektorer og aktører, større fleksibilitet, samtidig som de reduserer kostnadene ved utslippskutt. Kyotoprotokollen la også tydelig opp til dette, gjennom opprettelsen av den grønne utviklingsmekanismen (CDM) og markeder for handel med karbonkreditter, noe som kunne føre til en viss integrasjon av kvotemarkeder mellom industrilandene.

Betydelige barrierer

Vi har tidligere skrevet om våre studier av ulike kvotesystemer i Energi og Klima. Vår bok The Evolution of Carbon Markets viser at kvotemarkedene i forskjellige jurisdiksjoner har store variasjoner i designtrekk: Ulike kvotetak og referanseverdier. Ulike allokeringsmetoder. Ulike sektorer og gasser som omfattes av systemet. Ulike karbonkreditter og prisreguleringsmekanismer. Og ikke minst, ulike systemer for rapportering, verifikasjon og overholdelse av forpliktelsene.

I en ny artikkel publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Climate Policy, samforfattet med professor David Victor (University of California, San Diego) og professor Arild Underdal (Universitetet i Oslo), analyserer vi hva alle disse ulikhetene betyr for muligheten til å koble systemene sammen og for visjonen om et globalt kvotemarked. Vi finner at all variasjonen gir betydelige barrierer. Politikere og andre som hadde forhåpninger om store, sammenkoblede kvotemarkeder må ta inn over seg at det er sterke motkrefter i spill – krefter som ikke ønsker å gi slipp på den nasjonale eller regionale kontrollen som mindre markeder gir.

Vi har også sett at kvotemarkeder har ulike funksjoner i en bredere sammensetning av nasjonale eller regionale klimapolitiske virkemidler. I California står tradisjonelle reguleringer for mesteparten av utslippskuttene, mens kvotehandelen tar hånd om utslipp som ikke dekkes like godt av andre virkemidler. Dette underspilles imidlertid av delstatspolitikerne, ettersom det er lettere å selge kvotehandel som fleksibelt klimapolitisk virkemiddel til industrien og andre målgrupper. I New Zealand, derimot, har myndighetene lagt opp til at kvotehandelen skal ta hånd om det aller meste av utslippskuttene. EU er i en slags mellomposisjon; kvotehandel er et sentralt virkemiddel for utslippskutt, men suppleres av andre virkemidler for blant annet fornybar energi, energieffektivisering og utslippskutt fra transport, skogbruk, landbruk og bygninger. Kina har offisielt lansert sitt nasjonale system for kvotehandel, men er fortsatt i en eksperimenteringsfase og tør ikke helt stole på at kvotehandelen skal styre store investeringer og andre beslutninger med konsekvenser for industriell utvikling.

Fire forslag til forskning på kvotemarkeder

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gitt at kvotemarkedene spiller ulik rolle i ulike jurisdiksjoner, er det ikke særlig overraskende at ubegrenset kobling mellom dem har forblitt urealistisk og uønsket av mange, til tross for at det ville skapt en «felles valuta» og tvunget fram likere priser og tiltak. For dem som trodde på visjonen om en et globalt kvotemarked, kan dette være tungt å svelge – kanskje endog en uønsket innsikt. For oss er det derimot en innsikt som er forankret i virkelighetens verden. Dermed må større oppmerksomhet rettes mot hvordan man likevel kan oppnå en viss harmonisering og samordning av forskjellige forpliktelser og regler. Vi mener at framtidig forskning bør rettes inn mot minst fire områder.

For det første trenger vi bedre forståelse av hvordan nasjonale og lokale myndigheter, politiske institusjoner, interessegrupper og andre lobbyister påvirker kvotehandelssystemer i ulike jurisdiksjoner. Økonomer kan fortelle oss hva som ut fra økonomisk teori er optimal utforming av disse systemene, men det er behov for mer forskning på hvordan politiske prosesser og interessegrupper påvirker hvordan systemene blir utformet og faktisk virker. Vår forskning viser at forsøk på kobling av systemene raskt støter mot det politiske mulige: På tross av åpenbare økonomiske fordeler, mislykkes ofte koblingsforsøkene som følge av motstand fra sentrale politiske og industrielle aktører, mye på grunn av usikkerhet rundt fordelingsvirkningene av slike koblinger.

For det andre er det behov for mer forskning på nye kvotesystemer, for eksempel i land som Thailand, Vietnam og Sør-Afrika. Kanskje kan disse og andre framvoksende markeder, som gitt sine relativt små størrelser vil måtte være pristakere i enhver kobling mot større systemer, i større grad konvergere mot en felles modell som stadig forbedres gjennom læring og erfaring. For små markeder vil omkostningene ved ikke å være koblet til store markeder være høye. Nettopp dette er grunnen til at små systemer har vært de første til å koble seg opp mot større markeder, som Sveits og EØS-landene Norge, Island og Liechtenstein mot EU ETS. Andre eksempler er koblingen mellom Quebec og California og koblingen mellom det planlagte (men politisk havarerte) systemet i Australia og EU ETS.

Et tredje fokusområde for ny forskning er å undersøke i hvilken grad det overhodet er mulig å knytte kvotesystemer med svært ulike designtrekk tettere sammen. Vi har argumentert for at ubegrensete koblinger er lite sannsynlig, og få som studerer kvotemarkeder vil være uenige med oss. Likevel er det interessegrupper i flere land og regioner som ønsker koblinger mot større systemer, og de økonomiske argumentene de kan vise til, er overbevisende. Ta New Zealand og Australia som eksempler. I disse landende var det sterke økonomiske interesser som ønsket koblinger mot større markeder for å sikre at de ikke måtte betale høyere kvotepriser enn konkurrenter i andre land. Våre funn indikerer imidlertid at det trolig vil være både smartere og mer realistisk å legge opp til mer nennsomme og avgrensede koblinger mellom kvotesystemer, i stedet for å dyrke visjonen om et globalt kvotemarked. Et eksempel kan være harmonisering av prisgulv mellom ulike systemer. Andre eksempel kan være harmonisering av karbonkreditter (f.eks. hvilke typer kreditter som godtas) mellom ulike systemer og innføring av sikkerhetsventiler som skal forhindre utnyttelse av smutthull i løst koblede systemer. Denne tankegangen finner støtte i Paris-avtalens artikkel 6 og avtalens nedenfra-og-opp-tilnærming til utslippsreduksjoner og indirekte koblinger mellom kvotemarkeder.

Omtalt artikkel: Lars H. Gulbrandsen, Jørgen Wettestad, David G. Victor og Arild Underdal: «The political roots of divergence in carbon market design: implications for linking», Climate Policy, publisert 27. nov. 2018.

Våre støttespillere

Et fjerde fokusområde er betydningen av internasjonale nettverk og «myke» samarbeidsformer for å spre kunnskap og erfaringer om kvotemarkeder. Dette kan berede grunnen for mer effektive markeder og smarte koplinger. I denne sammenheng er flere initiativer fra Verdensbanken interessante, særlig Networked Carbon Markets og Carbon Pricing Leadership Coalition. Her er også flere norske aktører involvert, og vi er i gang med forskning på betydningen av disse nettverkene så langt, og potensialet de har på sikt.

I sum er det lite trolig at vi på kort eller mellomlang sikt får se et globalt kvotemarked designet ovenfra og ned. Det verden trenger nå, er smarte koblinger mellom velfungerende markeder på regionalt og nasjonalt nivå og forsiktig markedsintegrasjon nedenfra og opp – og mer kunnskap om hva som skal til for å oppnå dette.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To ledere, en i rødt og en i hvitt, tar hverandre i hånden over et konferansebord på klimatoppmøtet i Belém, mens flaggene til Brasil og EU er synlige.

Hvordan EU slår to fluer i en smekk ved å åpne for klimakvoter

På COP30 i Brasil satser EU på å bruke karbonmarkeder som verktøy for både billigere klimapolitikk og økt geopolitisk innflytelse. 

11. november 2025
Les mer
En mann i dress står på et trepodium i et stort møterom, holder et stykke papir og gestikulerer med hånden.

Vedum og Wara kan slappe av

Norsk industri vil følge samme regelverk som EU-konkurrenter så lenge ingen tukler med EØS. Og Norge har mye romsligere regler for bruk av FN-kvoter enn EU nå har vedtatt.

6. november 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
Forstavnen på et stort rødt skip med navnet "JOHAN CASTBERG".

Hva skjer hvis EU lykkes i klimapolitikken?

I Norge ser mange aktører ut til å satse på at EU vil mislykkes med sin grønne omstilling. Det er en risikabel strategi.  

28. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo Kommune
Frist: 4.12.2026