Trendforsker: Elbilen overtar allerede fra 2016 - Energi og Klima

Trendforsker: Elbilen overtar allerede fra 2016

Det store gjennombruddet for elbilen er mye nærmere enn bilbransjen tror, mener tysk trendforsker. Etterspørselen etter bensin- og dieselbiler vil falle dramatisk fra 2016, spår han.

Denne artikkelen er over 2 år gammel. 7 kommentarer

Bilbransjen tar altfor lett på utfordringen fra elbiler, mener Lars Thomsen, trendforsker og konsulent i byrået Future Matters. I et foredrag på konferansen «Engine & Environment» i østerrikske Graz i september sammenlignet Thomsen de etablerte bilprodusentenes situasjon i dag med Nokias for noen år siden.

Thomsen har spesialisert seg på å identifisere når en bransje nærmer seg et vippepunkt (tipping point). I bilbransjen tror man at forbrenningsmotoren fortsatt vil være i bruk om 20 år – helt feil, mener Thomsen. For å hamre inn budskapet måler han i steden tiden den etablerte bilteknologien har igjen i uker.

– De neste 520 ukene vil bilindustrien forandre seg mer enn de foregående 50 årene, sier Thomsen.

De er ikke snaue, prognosene han drister seg til å levere:

  • 2014: Ved midten av neste år kan Tesla bygge sine batterier for under 120 dollar/kWh (i dag er de under 200 dollar/kWh, hevder Thomsen). Forbedring i batteriteknologi gjør at en kommer opp i 2400 ladesykluser. 1-3 helt nye bilprodusenter dukker opp på markedet.
  • 2015: I Nord-Amerika, Japan, Kina og Europa kaprer elbiler mer enn 5 prosent av totalmarkedet.
  • 2016: Etterspørselen etter biler med forbrenningsmotor faller massivt.
  • 2017: Forhandlere får det svært vanskelig med å selge bruktbiler med forbrenningsmotor. De siste hybridbilene selges. Formel 1 har sin siste sesong.
  • 2018: Hybridteknologi brukes bare som forlenger av rekkevidde. Elektrifisering av bybusser og lastebiler skyter fart.

– Vi regner med at vippepunktet kommer i 2016-17. En elbil er da et likeverdig kjøretøy – i yteevne, komfort og rekkevidde – som kan produseres rimeligere og kjøpes og driftes rimeligere av forbruker enn et sammenlignbart kjøretøy med forbrenningsmotor eller hybridisert drivlinje, sier Thomsen.

Fra dette tidspunktet vil batterikapasitet, batteripris og kjøretøydynamikk være slik at dere knapt nok vil få solgt forbrenningsmotorer mer, hevdet Thomsen overfor bransjefolkene på konferansen.

Vi støtter Energi og Klima:

Foredraget hans er tilgjengelig i sin helhet (på tysk). Elbil-spådommene kommer fra ca. 29 minutter ut i foredraget.

Thomsen baserer mange av eksemplene og argumentene sine på erfaringer Tesla har høstet (den amerikanske produsenten står for øvrig på Future Matters’ referanseliste over kunder). Batteriene blir billigere måned for måned, og dermed stiger også Teslas marginer.

Tesla Model S (foto: teslamotors.com)
Tesla Model S (foto: teslamotors.com)

Trendforskeren spekulerer i at nye aktører vil prøve å komme seg inn på bilmarkedet. Hva om et koreansk selskap, som LG eller Samsung, vurderer dette? De har det som trengs – kunnskap og teknologi på batterier, elektronikk, kommunikasjon, og de kan også bygge motorer, bremsesystemer, stoler…

Ad

Skulle Thomsen få noe i nærheten av rett, vil også mange av dagens debatter om regulering av bilbransjen fort vise seg avleggs. Et nærliggende eksempel er striden i EU om utslippsgrenser i 2020, som jeg skrev om sist uke. Et annet spørsmål er om den gunstige norske særbehandlingen av elbiler vil vare ut denne stortingsperioden!

(Her leste jeg om saken først: Wirtschaftswoche Green).

Bli abonnent!

7 kommentarer

  1. Avatar

    Øistein Jansen

    Når kommer el-bilen som kan trekke en 2 tonn tilhenger fra Oslo til Tromsø vinterstid med minimal akseptabel ladetid?

    • Olav Anders Øvrebø

      Olav Anders Øvrebø

      Senest 2016-17, hvis du spør Thomsen! Men hva er akseptabel ladetid?

      • Avatar

        Øistein Jansen

        I dag kan man kjøre Oslo – Tromsø på vel 30 timer inkludert pauser. Målet må vel være tilsvarende?

        • Avatar

          Dag H. Baardsen

          Høres veldig overkommelig ut i løpet av 2-3 år.

  2. Avatar

    Alexandre Morin

    Lurer på om han har tatt i betrakning at det krever minst en dobling i elkraftproduksjon.. Venter på den tiden når politkerne må sette foten ned for elbil fordi elkraftnettverk og -produskjon ikke følger med.

    • Avatar

      Bjørn Ove Berthelsen

      Jeg forstår godt at folk er bekymret både for kraftproduksjon, strømmangel og pris på elkraft ved en massiv elektrifisering av den norske bilparken.
      Ja, jeg vet det ER forskjell på effekt og energitilgang totalt. Effektproblematikk helt lokalt kan oppstår med mye elbiler og konsentrert ladebehov.
      MEN: Elektrifiserer vi bilflåten vår nå, betyr det 6-8 TWh elbehov; dvs. det samme som de årlige svingningene i Norges vannkraftproduksjon…..

  3. Avatar

    Tommy Sletten

    Nå får vi også høyt strømforbruk nattestid, som er positivt, ingen grunn til å «gi bort» strøm om natta for å kjøpe den dyrt tilbake på dagen.

Kommentarfeltet er stengt.