Norwegian er en pådriver for at norsk luftfart skal bli fossilfri i 2050 og har selv mål om å redusere sine CO2 -utlipp med 45 prosent innen 2030. For å klare dette kreves en kraftig økning i produksjon og bruk av bærekraftig flydrivstoff.
I dag importeres alt bærekraftig flydrivstoff, og det til tross for at Norge har store konkurransefortrinn når det kommer til produksjon av bio- og elektrodrivstoff. Norge har tilgang på råvarer som fornybar strøm, rester fra skogbruk, alger og CO2 . Norge har også overførbar kompetanse fra olje- og prosessindustrien, og planlegger storsatsinger innenfor havvind og hydrogen.
Norwegian sin flyflåte kan i dag fylle opptil 50 prosent bærekraftig flydrivstoff på tanken. Hvordan kan Norge koble råvaretilgangen og kompetansen sammen med ny teknologi og flyselskapers innkjøpskraft for å produsere bærekraftig flydrivstoff som vil gi store utslippskutt i norsk luftfart?
Norwegian inviterer til debatt under Arendalsuka, onsdag 17. August klokken 16.30 på No. 1 Sportsbar i Pollen. Her samles industrien, luftfarten, politikere, myndigheter og akademia. Følg livesendingen her.
VIDEO
Program:
Velkommen – Anne-Sissel Skånvik, konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt, Norwegian Innledere – Anders Nyberg, nordisk sjef for myndighetskontakt, Neste – Ole Jørgen Marvik, spesialrådgiver bioøkonomi, Innovasjon Norge – Jan Petter Steinland, sjef for innovasjon og utvikling, Luftfartstilsynet Paneldeltagere – Erlend Larsen, stortingspolitiker (H), transport- og kommunikasjonskomiteen – Kenneth Sandmo, leder næringspolitisk avdeling, LO – Arve Ulriksen, administrerende direktør, Mo Industripark – Thomas Skadal, administrerende direktør, Biozin – Geir Karlsen, konsernsjef, Norwegian Moderator – Anne Marit Post-Melbye, fagansvarlig industri, Zero