Grønne muligheter i smartere ressursbruk
Næringslivet må gripe mulighetene som ligger i grønn digital innovasjon.

Næringslivet må gripe mulighetene som ligger i grønn digital innovasjon.
Hvorfor i all verden velger Nikola norske veier til å teste sin nye hydrogentrailer – som attpåtil får norsk navn? Svaret er forskningskompetanse, fremoverlent leverandørindustri, naturgitte fortrinn og et marked som står foran store og raske utslippskutt.
Siri Kalvig, leder for det nye statlige investeringsfondet Nysnø Klimainvesteringer AS, kommer til SPIR-finalen 19. oktober 2018. Meld deg på du også.
Årets 10 SPIR-kandidater er klare. Om kort tid vil juryen plukke ut hvilke fem kandidater som går videre til finalen. Hvem er din favoritt?
De retter seg mot bedrifter med mange ansatte og et sterkt samfunnsansvar. Plattformen de har utviklet er skreddersydd for å motivere til flere klimariktige hverdagsvalg. Møt SPIR-kandidat Ducky.
Nordic Bulk vil gjenbruke byggemateriale som gammel asfalt og betong – og spare både CO2 og penger. Les om SPIR-kandidaten som vil forandre logistikken i byggebransjen.
Med den elektriske katamaranen BRIM I vil selskapet Green Wave Holding AS i Tromsø sette standarden for fremtidige turistbåter verden over. Les om SPIR-kandidaten BRIM.
Ved å fange solvarme fra husvegger og tak kan man bli selvforsynt med fornybar energi til oppvarming og kjøling. Forklaringen er en energilagringsteknologi utviklet ved NMBU. Møt SPIR-kandidat More Anergy AS.
Ved NTNU i Trondheim utvikler to masterstudenter en gardintype som ikke bare skjermer for solen, men som også høster energi fra den. Møt SPIR-kandidat NårgeSol.
Podbike er en elsykkel der føreren er beskyttet mot vær og vind. Les om SPIR-kandidaten som vil lukke gapet mellom gange og vanlig sykkel og bil.
Inspirert av en doktorgrad fra NTNU har noen smarte hoder utviklet en teknologi som kan redusere energiforbruket til hurtigbåter med 50 prosent. Her er SPIR-kandidaten Flying Foil.
Det startet som en studentbedrift ved NMBU (Ås). Nå har de utviklet en programvare som gjør ladestasjonene smartere, og som lar kundene enkelt styre effektbruk, tilgangskontroll og betalingsløsning via nettet. Møt SPIR-kandidat SmartCharge.
Ved hjelp av en utslippsfri og mobil varme- og avfuktingssentral utviklet i Trondheim, kan dieselaggregatets tid på norske byggeplasser være forbi. Møt SPIR-kandidat RoMy Clima.
Raskere utbygging av desentralisert ren fornybar energi i Afrika er målet for Empower New Energy. Les om SPIR-kandidatens ambisjon om å bidra til mer sol-, vind- og vannkraft i Afrika.
Utstillingsvindauget «The Explorer» vert kritisert. Men i staden for å diskutere i kva grad Norge som innovativ og bærekraftig nasjon er sant, er vår største moglegheit og vår viktigaste oppgåve å gjere det sant.
Vannkraften gir Vestlandet et konkurransefortrinn i utviklingen av fremtidens næringsliv. Det må vi utnytte når nye næringer etter hvert skal overta for olje og gass. En grønn omstilling av økonomien krever ambisiøse klimamål og politiske føringer som stimulerer til ønsket utvikling.
Vil utbyggingen av solenergi flate etter et par tiår med svært høy vekst, eller vil veksten fortsette og solenergi bli verdens ledende energibærer fra midten av århundret?
Frem til 31. mai er det mulig å nominere kandidater til årets SPIR-pris. De ti beste beste kandidatene blir presentert her på Energi og Klima, mens topp fem inviteres til SPIR-finalen i Bergen 4. september.
Dagens virkemidler er ikke tilstrekkelige om vi skal få til et nødvendig skift mot langt lavere utslipp i luftfarten. Det mangler ikke på politisk støtte i form av intensjoner, men den praktiske gjennomføringen krever mer kraft.
Testsenteret for CO2-håndtering på Mongstad er en internasjonal suksess. Er regjeringen villig til å bidra til investeringene som trengs til fullskala-prosjektene i tre norske industribedrifter – og sikre «månelandingen»?