Teknologi som åpner for «airbnb» for elbilladere

Det startet som en studentbedrift ved NMBU (Ås). Nå har de utviklet en programvare som gjør ladestasjonene smartere, og som lar kundene enkelt styre effektbruk, tilgangskontroll og betalingsløsning via nettet. Møt SPIR-kandidat SmartCharge.

SPIR-prisen har som formål å synliggjøre norsk innovasjon og næringsutvikling som kan bidra til å forsere overgangen til et fossilfritt samfunn, og løfte frem historiene om personene som står bak. Gjennom sommeren vil Energi og Klima presentere årets ti utvalgte kandidater til SPIR-prisen 2018.

Hva er Smart Charge?

SmartCharge er et styringssystem for elbilladere som gjør det mulig å styre effekt, tilgangskontroll og betaling. En enkeltperson kan ved hjelp av vår software gjøre sin hjemmelader tilgjengelig for flere og ta betaling for strømforbruket – et slags airbnb for elbilladere. Et borettslag kan bruke programvaren som betalingsløsning og til å styre effektbruken, slik at man ikke overbelaster nettet. Det er også mulig for nettselskaper å bruke SmartCharge til å regulere effekten til ladepunktene, slik at man styrer unna de største forbrukstoppene. Dermed kan man redusere investeringsbehovet i nettet.

Vårt system gjør det også mulig å sende strøm fra bil til nett, men for at dette skal bli en realitet må teknologien på bilsiden utvikles.

Så lenge laderen er OCPP-kompatibel, som er den åpne elbilladestandarden, og er tilknyttet internett, så kan man kople seg til vårt system. Alt kan styres via mobil, brett eller PC.


Kandidat:
SmartCharge
Eier: Åsmund Møll Frengstad
Sted: Oslo
Oppstartsår: 2013
Web: www.meshcrafts.com
Kontaktperson: Åsmund Møll Frengstad

Hva er klimagevinsten?

Den største klimagevinsten ligger i at vårt system støtter opp om et av de aller viktigste klimatiltakene – elektrifisering av transportsektoren.

Hvem er kundene deres?

Private boligeiere, sameier, borettslag, næringsbygg, parkeringsselskaper eller kommuner og fylker. I tillegg til energisektoren, både nettselskaper og selskaper som driver med salg. Vi anslår totalmarkedet i Norge til ca. 300 millioner NOK fra 2020.

Hvor langt har dere kommet med utviklingen av prosjektet?

Vi er tidlig i kommersialiseringsfasen. Vi har ved inngangen til denne sommeren kontrakter for vel 700 ladepunkter og har cirka 1000 app-brukere. Vi jobber nå med å sikre kunder.

Hva har vært de største utfordringene til nå?

Det har vært å få i gang salget. Det er en utfordring å selge et produkt som kundene ikke vet at de trenger.