SPIR-kandidat: Morpho Solar

Morpho Solar har utviklet et varmebatteri som vil gjøre det mulig å lage mat ved hjelp av solenergi også når det er overskyet vær.

Navn: Morpho Solar
Eiere: Guro Grytli Seim, Even Haug Larsen, Dag Håkon Haneberg
Kontaktperson: Guro Grytli Seim
Lokasjon: Trondheim
Web: morphosolar.com
Aktuell: Kandidat til SPIR-prisen 2015 (les mer)

Hva er Morpho Solar?
Morpho Solar er et spin-off-selskap fra NTNU. Vi lager et varmelager som vil gjøre matlaging på sol mulig også på dager med skiftende skydekke. Solgriller, solkokere og solovner er i sterk vekst internasjonalt, men det finnes ingen løsninger for lagring av varmen. Det er dette problemet vi løser med vårt “varmebatteri”.

Hva er klimagevinsten?
I en rekke utviklingsland og framvoksende markeder i verden brukes kull, dieselaggregat og ved til matlaging, og dette er ikke bærekraftig. I Beijing er kullgriller nå forbudt på grunn av lokal forurensning, og solgriller er et svært godt alternativ.

Hvor er markedet deres?
Det globale markedet er stort og er beregnet til 100 milliarder amerikanske dollar i utviklingsland og framvoksende markeder, pluss 15 milliarder dollar i grillmarkeder i i-land. Hvert eneste år selges det 18 millioner griller bare i USA. Dette er beregninger vi har fått fra sentrale aktører innen solkokerindustrien som har mer enn fem års fartstid i denne industrien.

Hvor i verdikjeden er dere?
Vi har laget vår første prototype som vi nå tester ut. Deretter vil vi evaluere testingen, gjøre noen forandringer og lage en ny runde med prototyper. Målet er å komme i gang med produksjon i løpet av 2015.

Hva har vært de største utfordringene til nå?
Det har vært utfordrende å finne ut hvor vi skal plassere oss i markedet, men nå har vi fått en veldig god partner som allerede har kontrakter med noen verdens største forhandlere. De ønsker at vi også skal selge vårt varmelager sammen med dem, så vi har fått en unik inngangsport til global distribusjon og salg. Produktutvikling er også svært utfordrende, og vi har jobbet lenge med å få på plass et team med komplementær kunnskap og kompetanse. Vi baserer oss på åtte års forskning på NTNU, så vi har høyt fokus på å bruke denne kunnskapen i vår produktutvikling.