1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Terje Osmundsen
Terje Osmundsen
Grunnlegger og adm. dir. Empower New Energy. Investor og styremedlem innen fornybar energi.
Publisert 27. januar 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 15:16
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Boeing utfordrer olje­sel­ska­pene med nytt biodriv­stoff

Biodrivstoff kan stå foran et gjennombrudd som vil forvandle oljemarkedet og åpne for en ny grønn revolusjon, sier Boeing-direktør.

EPFL Join Forces to Lower Sustainability Certification CostsK65207-02

Darrin Morgan tror på biodrivstoff (foto: Boeing.com)

Publisert 27. januar 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 15:16
Artikkelen er mer enn to år gammel
Terje Osmundsen
Terje Osmundsen
Grunnlegger og adm. dir. Empower New Energy. Investor og styremedlem innen fornybar energi.

Direktør for bærekraft Darrin L. Morgan slapp nyheten i et intervju med CleanTechnica.com og Energy Post i dag. Forskere ved Masdar Institute i Abu Dhabi, finansiert av Boeing, Honeywell og Etihad Airways, har oppnådd «det største gjennombruddet for biodrivstoff noensinne», sier Morgan.

Darrin Morgan tror på biodrivstoff (foto: Boeing.com)
Tro på biodrivstoff: Darrin Morgan, Boeing (foto: Boeing.com)

Skremt av den dårlige kvaliteten på drivstoff laget av skiferolje og tjæresand, og frustrert over oljeselskapenes manglende interesse for kvalitetsdrivstoff, har Boeing og partnerne de siste fire årene sponset forskning på alternative drivstoff som de nå sier har gitt oppsiktsvekkende resultater. Det de fant, var at en plantesort utbredt i ørkenområder, og som vokser i saltvann, har et ypperlig potensiale som biomasse. Vi er i ferd med, sier Boeing-direktøren i intervjuet, «å utvikle en bærekraftig løsning som ikke krever noen dyrkbar jord og som vil erstatte en veldig stor del av oljen som i dag brukes i transport.»

De biologiske kildene til det nye brennstoffet gir høyere kvalitet, mens kvaliteten på flydrivstoffet det kjøper fra oljeselskapene blir dårligere og dårligere. Det siste er resultat av en større andel ukonvensjonell råolje fra skiferolje og tjæresand som ifølge Morgan forårsaker ineffektivitet og problemer i flymotorene. Luftfarten har bedt oljeselskapene om å hjelpe til å finne en løsning. «Vi er et lite marked. Oljeselskapene er ikke spesielt motivert til å hjelpe oss med våre problemer», sier han til Energy Post og Clean Technica.

Forskerne ved Masdar Institute har studert plantekategorien «halophytes» (på norsk «halofytter» eller saltplanter), som lever på saltvann, og vokser i tørre områder i Gulf-landene. De fleste plantene man ser i Abu Dhabi, for eksempel, er halofytter. Det viste seg, sier Morgan, at halofyttene inneholder mye sukker, og samtidig inneholder lite lignin som må brytes ned for å produsere biodrivstoff. Det gjør det mulig å produsere hydrokarboner ved relativt lave temperaturer. Infografikken skisserer hvordan produksjonen skal foregå:

Biodrivstoff fra saltplanter. Klikk for større versjon (grafikk: Masdar Institute)
Biodrivstoff fra saltplanter. Klikk for større versjon (grafikk: Masdar Institute)

Konsortiet er nå i ferd med å bygge et første pilotanlegg ved Masdar City i Abu Dhabi. Her vil de ikke bare produsere biodrivstoff fra halofytter, de vil kombinere det med akvakultur. «Problemet med akvakultur er avfallet den produserer. Dette går rett i havet og skaper mye miljøproblemer. Dette «fiskeavfallet» er egentlig en gjødsel som inneholder nitrogen, fosfor og kalsium suspendert i saltvann, nøyaktig det det samme vi trenger for å få halofyttene til å vokse i saltvann,» sier Morgan. «Integrerer du de to systemene får du bærekraftig akvakultur som ikke forurenser havet og biomasse som kan brukes til biodrivstoff».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Boeing og partnerne forventer at pilotanlegget vil være i drift om et år. Deretter er planen å skalere opp anlegget på et 500 hektars område i vestlige Abu Dhabi. Etter det vil partnerskapet søke å få tatt teknologien i bruk i alle deler av verden hvor det finnes saltvann og ørken. «Jeg tror dette vil bli den store «game changer» for biodrivstoff», avslutter Boeing-direktøren i intervjuet.

Det fullstendige intervjuet med Darrin L. Morgan kan leses her.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Industrielt raffinerikompleks med flere blå lagertanker, destillasjonstårn og rørledninger under en overskyet himmel.

Kan Europa greie seg uten norsk gass?

Det trengs beredskap når sola og vinden svikter, det kan ta tid og bli dyrt å bygge nok kraftledninger til Europas elektrifisering. Inntil videre bør vi derfor produsere norsk gass, mener Gerard Doorman.

2. desember 2025
Les mer
En moderne industribygning med flere lasteramper og to høye skorsteiner som sender ut hvit røyk under en overskyet himmel.

Derfor bør CO2 fanges fra avfallsforbrenning

Flere norske byer bør gjøre som Oslo nå gjør på Klemetsrud. Deriblant Trondheim, der hvert fjerde tonn med fossilt CO₂ stammer fra avfallsforbrenning, skriver fire Sintef-medarbeidere.

26. november 2025
Les mer
Seks gule metallbur fylt med ulike typer elektronisk avfall og skrapmaterialer er stablet sammen i et innendørs industrimiljø.

Nasjonal IT-infrastruktur – den sirkulære elefanten i statsbudsjettet

Utdaterte systemer og hver sin tue-tenkning stikker kjepper i hjulene for omstillingen. Vi trenger en nasjonal IT-infrastruktur for data om avfall, skriver Elin Hansen i Sirk Norge.

17. november 2025
Les mer
Flere høyspentledninger og master strekker seg over et landlig landskap med åser i bakgrunnen under en overskyet himmel.

Vi behøver ikke ofre landskap og natur for å få mer kraft

Det finnes energitekniske løsninger som kan dekke det økende strømbehovet til næring og industri uten at vi må ofre landskap og natur, skriver Usman Dar og Karen Holst fra Asplan Viak.

8. oktober 2025
Les mer
ANNONSE