2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Terje Osmundsen
Terje Osmundsen
Grunnlegger og adm. dir. Empower New Energy. Investor og styremedlem innen fornybar energi.
Publisert 27. januar 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 15:16
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Boeing utfordrer olje­sel­ska­pene med nytt biodriv­stoff

Biodrivstoff kan stå foran et gjennombrudd som vil forvandle oljemarkedet og åpne for en ny grønn revolusjon, sier Boeing-direktør.

EPFL Join Forces to Lower Sustainability Certification CostsK65207-02

Darrin Morgan tror på biodrivstoff (foto: Boeing.com)

Publisert 27. januar 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 15:16
Artikkelen er mer enn to år gammel
Terje Osmundsen
Terje Osmundsen
Grunnlegger og adm. dir. Empower New Energy. Investor og styremedlem innen fornybar energi.

Direktør for bærekraft Darrin L. Morgan slapp nyheten i et intervju med CleanTechnica.com og Energy Post i dag. Forskere ved Masdar Institute i Abu Dhabi, finansiert av Boeing, Honeywell og Etihad Airways, har oppnådd «det største gjennombruddet for biodrivstoff noensinne», sier Morgan.

Darrin Morgan tror på biodrivstoff (foto: Boeing.com)
Tro på biodrivstoff: Darrin Morgan, Boeing (foto: Boeing.com)

Skremt av den dårlige kvaliteten på drivstoff laget av skiferolje og tjæresand, og frustrert over oljeselskapenes manglende interesse for kvalitetsdrivstoff, har Boeing og partnerne de siste fire årene sponset forskning på alternative drivstoff som de nå sier har gitt oppsiktsvekkende resultater. Det de fant, var at en plantesort utbredt i ørkenområder, og som vokser i saltvann, har et ypperlig potensiale som biomasse. Vi er i ferd med, sier Boeing-direktøren i intervjuet, «å utvikle en bærekraftig løsning som ikke krever noen dyrkbar jord og som vil erstatte en veldig stor del av oljen som i dag brukes i transport.»

De biologiske kildene til det nye brennstoffet gir høyere kvalitet, mens kvaliteten på flydrivstoffet det kjøper fra oljeselskapene blir dårligere og dårligere. Det siste er resultat av en større andel ukonvensjonell råolje fra skiferolje og tjæresand som ifølge Morgan forårsaker ineffektivitet og problemer i flymotorene. Luftfarten har bedt oljeselskapene om å hjelpe til å finne en løsning. «Vi er et lite marked. Oljeselskapene er ikke spesielt motivert til å hjelpe oss med våre problemer», sier han til Energy Post og Clean Technica.

Forskerne ved Masdar Institute har studert plantekategorien «halophytes» (på norsk «halofytter» eller saltplanter), som lever på saltvann, og vokser i tørre områder i Gulf-landene. De fleste plantene man ser i Abu Dhabi, for eksempel, er halofytter. Det viste seg, sier Morgan, at halofyttene inneholder mye sukker, og samtidig inneholder lite lignin som må brytes ned for å produsere biodrivstoff. Det gjør det mulig å produsere hydrokarboner ved relativt lave temperaturer. Infografikken skisserer hvordan produksjonen skal foregå:

Biodrivstoff fra saltplanter. Klikk for større versjon (grafikk: Masdar Institute)
Biodrivstoff fra saltplanter. Klikk for større versjon (grafikk: Masdar Institute)

Konsortiet er nå i ferd med å bygge et første pilotanlegg ved Masdar City i Abu Dhabi. Her vil de ikke bare produsere biodrivstoff fra halofytter, de vil kombinere det med akvakultur. «Problemet med akvakultur er avfallet den produserer. Dette går rett i havet og skaper mye miljøproblemer. Dette «fiskeavfallet» er egentlig en gjødsel som inneholder nitrogen, fosfor og kalsium suspendert i saltvann, nøyaktig det det samme vi trenger for å få halofyttene til å vokse i saltvann,» sier Morgan. «Integrerer du de to systemene får du bærekraftig akvakultur som ikke forurenser havet og biomasse som kan brukes til biodrivstoff».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Boeing og partnerne forventer at pilotanlegget vil være i drift om et år. Deretter er planen å skalere opp anlegget på et 500 hektars område i vestlige Abu Dhabi. Etter det vil partnerskapet søke å få tatt teknologien i bruk i alle deler av verden hvor det finnes saltvann og ørken. «Jeg tror dette vil bli den store «game changer» for biodrivstoff», avslutter Boeing-direktøren i intervjuet.

Det fullstendige intervjuet med Darrin L. Morgan kan leses her.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Et panel av internasjonale delegater sitter ved et konferansebord under en skjerm som viser "Thematic Session 2: The Energy Transition", med vindturbiner i bakgrunnen.

Ti år etter Paris: Klimamålene glipper, men mulighetene vokser

Klimatoppmøtet i Brasil trenger ikke nye avtaler, men en raskere gjennomføring av de avtalene vi allerede er blitt enige om, skriver Sverre Alvik i DNV.

11. november 2025
Les mer
Forretningsbygg med solceller på taket sett ovenfra.

Stort potensial for grønne investeringer i Afrikas mest folkerike land

Norsk kompetanse og investeringer er gull verdt når Nigeria skal legge om til et grønt lavutslippssamfunn. Samtidig har vi mye å vinne på å handle med Nigeria, skriver Terje Osmundsen og Solveig Tangen.

24. oktober 2025
Les mer
Nærbilde av et digitalt instrumentpanel som viser hastighet, batterinivå og flere indikatorlamper i et elektrisk kjøretøy.

Villedende om kostnader av klimamålet

Økt klarhet i kostnadene og andre konsekvenser ved ulike veivalg i klimapolitikken er viktig. Villedende regnestykker bidrar ikke til dette, skriver økonomiprofessorer fra NMBU i replikk til Øystein Sjølie.

22. oktober 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert på rekke og rad om natten, koblet til ladestasjoner langs et snødekt fortau ved siden av et gjerde.

Professorene som ikke svarte på spørsmålet

Tre økonomiprofessorer ville ikke svare på hva kostnadene ved klimapolitikken er, skriver samfunnsøkonom Øystein Sjølie.

16. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026