1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no
Publisert 20. april 2012
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Pølser, bensin, skifer­gass og oljesand

Statoils salg av «pølser og bensin» kan stå som modell for et salg av selskapets virksomhet i Nord-Amerika. Statoils eierandeler i oljesand og skifergass kan skilles ut i et eget selskap og privatiseres.

Publisert 20. april 2012
Sist oppdatert 15.9.2025, 14:42
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anders Bjartnes
Anders Bjartnes
Kommentator i Energi og Klima og ansvarlig redaktør for Norsk klimastiftelses publikasjoner. Kontakt: anders.bjartnes@energiogklima.no

Protestene mot Statoils oljesandinvesteringer har nådd Arbeiderpartiets stortingsgruppe. Det er likevel sterk grunn til å tro at regjeringen vil fastholde sin ikke-innblandingspolitikk – selv om Statoils involvering i ukonvensjonell petroleumsproduksjon i Nord-Amerika er et strategisk veivalg som den største eieren burde kunne ha en tydelig oppfatning om.

Det finnes imidlertid en bakvei ut av det nordamerikanske petroleumseventyret. Den har Statoil vist oss denne uken gjennom håndteringen av Fuel and Retail, «pølser og bensin». Statoil kan skille ut onshore-aktivitetene – skifergass og oljesand – i USA og Canada i et eget selskap som børsnoteres. Staten kan deretter selge seg ned og ut – fortrinnsvis på en måte som betyr at milliardinvesteringene tilbakeføres eierne med finansiell gevinst.

Man kan altså gjøre akkurat det samme med oljesand og skifergass som med «pølser og bensin».

Det er både politiske, miljømessige og finansielle argumenter for et slikt grep.

  • Det politiske argumentet er i første rekke knyttet til klimatrusselen. Klimaet tåler ikke at oljesanden brennes. I tillegg kommer at den norske staten investerer seg stadig lengre inn i et interessefellesskap med den amerikanske fossilindustrien. Det er dårlig selskap for den «miljøbevisste energinasjonen». Å løsrive statens interesser fra Statoils interesser har store politiske fordeler i situasjoner hvor konflikter om klimapolitikk og fossil energi forsterker seg.
  • Det miljømessige argumentet handler om at utvinningen både av skifergass og oljesand medfører store naturinngrep og betydelig risiko blant annet knyttet til bruk av vann.
  • Det finansielle argumentet er at både oljesand og skifergass innebærer stor økonomisk risiko. Nå er gassprisene så lave i USA at alle investorene blør. Oljesanden forutsetter høye oljepriser for å gi lønnsomhet. Langsiktig vil klimapolitikk og billigere fornybar energi kunne ødelegge økonomien i oljesandproduksjonen fullstendig. Det er ingen grunn til at våre felles penger skal eksponeres for denne risikoen. Staten er så tungt inne i fossil energi gjennom eierskapet til de norske petroleumsressursene at risikobetraktninger tilsier at man i all hovedsak bør velge vekk olje og gass når grunnrenten reinvesteres.

I tillegg kommer naturligvis hensynet til den «politiske komfort» enhver regjering må tenke på. Regjeringen, enten den er rødgrønn eller blågrønn, vil bli plaget av miljøbevegelsen så lenge statskontrollerte Statoil sitter i fast i oljesanden. Ved å selge ut, unngår man dette årlige bråket. At private investorer kommer inn og overtar, ja det er deres frie valg, uvedkomment for den norske politiske sfæren. Det nye privatiserte selskapet – vi kan kalle det «Unconventional» – ville måtte hente kapitalen det trenger i markedet, og ikke bli furnert med penger fra det norske fellesskapets kasse for å finansiere sin ekspansjon.

Taktisk har også en slik tilnærming noen fordeler. Det er lett for Jens Stoltenberg og Ola Borten Moe å bortvise en debatt om politisk intervensjon i Statoils beslutninger ved å vise til prinsippene for statlig eierstyring. En diskusjon om hvordan selskapet struktureres og hva slags eierandeler det er naturlig for staten å ha i ulike deler av virksomheten, er derimot et tema som har sin helt naturlige plass i det politiske rommet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
ANNONSE
Bluesky

Les også

En kvinne med skulderlangt, rødlig hår, iført en mørk, ermeløs kjole, står smilende foran en uskarp utendørs bakgrunn med trær.

Har klaget Equinor inn til Finanstilsynet

Flere investorer mener det er problematisk at Equinor påstår å operere i tråd med Parisavtalen. Natasha Landell-Mills fra Sarasin & Partners sier at Equinor bryter med Paris-målene.

31. oktober 2025
Les mer
Et rutenett med ti profesjonelt kledde voksne, fem menn og fem kvinner, som poserer for individuelle portrettbilder mot ulike bakgrunner.

Klimafrokost: Hva bør staten gjøre med eierskapet i Equinor?

Equinor skulle bli et bredt energiselskap. Hvordan har det egentlig gått? Er tiden inne for at staten endrer sin eierskapsstrategi? Se opptak av Klimafrokost.

28. oktober 2025
Les mer
To menn i dress står foran et lilla skip merket "CARRIER", med en uniformert offiser og en annen mann bak seg, på et industriområde.

Strid om sokkelen mellom Norge og EU: Norge kan miste ledertrøya for CCS

Innen 2030 vil EU pålegge norske selskaper å bygge lagringsplass for CO₂ – men Norge vil ikke at EU skal bestemme hva som skjer på norsk sokkel.

20. oktober 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert på rekke og rad om natten, koblet til ladestasjoner langs et snødekt fortau ved siden av et gjerde.

Professorene som ikke svarte på spørsmålet

Tre økonomiprofessorer ville ikke svare på hva kostnadene ved klimapolitikken er, skriver samfunnsøkonom Øystein Sjølie.

16. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026