1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Catherine Banet
Catherine Banet
Førsteamanuensis ved Nordisk institutt for sjørett, Petroleums- og energirettavdelingen, Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo.
Publisert 24. februar 2013
Sist oppdatert 28.3.2022, 13:52
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Smart strøm trenger smarte forbru­kere

Norske forbrukere får bedre tid til å venne seg til smarte målere, men hvor aktive og interesserte vil vi være?

vattenfall_fremhevet
Publisert 24. februar 2013
Sist oppdatert 28.3.2022, 13:52
Artikkelen er mer enn to år gammel
Catherine Banet
Catherine Banet
Førsteamanuensis ved Nordisk institutt for sjørett, Petroleums- og energirettavdelingen, Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo.

Sist mandag ble det kunngjort at Norge utsetter utrullingen av Avanserte Måle- og Styresystemer (AMS) – også kalt smarte målere – i to år frem til 2019. Norske strømforbrukere får to år til på seg til å bli smartere med å avlese sine strømdata og ikke minst bruke dem aktivt. Likevel er det ikke bare bedre tid som trengs for å utløse potensialet.

AMS senest i 2019

AMS er en teknologisk oppgradering av strømmålerne som tillater toveiskommunikasjon og toveisinformasjon. Nettselskapene får fjernavlese måleverdier direkte via nye digitale målere. Forbrukerne får tilgang til mer presise måleverdier (min. timeverdi) som gir mer presis fakturering og tillater, med tilleggstjenester, en nøyaktig styring av forbruket med hensyn til kraftpris og tariffer. Derfor åpner AMS for såkalt laststyring på både sentralt og lokalt nivå.

Vattenfall tilbyr svenske kunder en app knyttet til data fra den smarte måleren. (ill: Vattenfall/itunes)
Vattenfall tilbyr svenske kunder en app knyttet til data fra den smarte måleren. (ill: Vattenfall/itunes)

Diskusjonen om en nasjonal ordning for AMS begynte i Norge i 2005, men gjeldende regler ble ikke innført før juni 2011 som en endring av den såkalte avregningsforskriften. Nettselskapene har hovedansvaret for å installere målerne på alle målepunkter i sitt konsesjonsområde, opp til 80 prosent innen januar 2016 og 100 prosent innen januar 2017. Den nye fristen blir nå januar 2019 for full utrulling. Norge begynte sent med AMS, og ville være raske for å ta igjen forsinkelsen i forhold til andre land. Likevel er det fremdeles mye å avklare (sentral database, standarder, unntaksregime) og det ser ut til at Norge kun vil klare å innrette seg etter EU-fristen i 2020, slik den er definert i eldirektivet.

Nye rettigheter…

Innføring av AMS gir strømforbrukerne nye rettigheter. Forbrukerne får bl.a. tilgang til sine måledata fra nettselskapet, får verdi- og prisinformasjon fra leverandøren på et display og får tilknyttet eksternt utstyr til AMS. De som produserer strøm selv får sende denne til nettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

AMS skal bidra til etablering av et felles nordisk sluttbrukermarked for kraft som ble vedtatt av Nordisk ministerråd og annonsert med optimisme for 2016.

…hvis man vet og vil

I tillegg til å sikre en bedre systemdrift, var det opprinnelige formålet med AMS å gi et nytt verktøy til forbrukerne i liberalisering av energimarkedet. Bytte av strømleverandør er en rettighet, og mer informasjon gjør forbrukeren bedre i stand til å velge mellom flere tilbud. 316.600 husholdninger byttet leverandør i 2012 i Norge, 14 prosent mer enn i 2011 (kilde: NVE). Et annet formål er å åpne for energisparing ved å gjøre det lettere for kundene å styre eget forbruk.

Likevel er det ikke gitt at norske forbrukere har nok insitamenter til å bruke målingsdata, selv om de får to år til på seg. Dette kan ha flere forklaringer; norske kraftpriser er fremdeles lave, man vet ikke hvor man kan finne opplysningene, og man mangler verktøy for optimal og lett bruk av måleverdiene.

Hvem har ansvar?

Våre støttespillere

AMS etablerer et nytt marked på tvers av energi- og IT-bransjen, men formålet må ikke glemmes. Hva trengs for å få det til? Kan vi stole på at norske strømforbrukere vil være nysgjerrige og aktive? Hvem har ansvaret for «utdanning» av forbrukerne? Når skal ting endelig begynne å skje?

Hovedansvaret ligger selvsagt hos forbrukeren med økonomisk innsparing og miljøhensyn som motivasjon. Fri tilgang til måleverdier på nettselskapets nettsider og utvikling av gratis verktøy som display og apps, er enkle og gode tiltak. Noen av disse er definert av lovgiveren.

Noen institusjonelle aktører har et sosialt ansvar for å forsvare forbrukernes interesser, og primært gjelder dette forvaltningsorganer som Forbrukerrådet og Konkurransetilsynet. Forbrukerrådet har riktignok vært aktivt, men Enova har vært enda mer synlig i sin innsats for å gi både rådgivning og støtte. Kanskje trenger Norge en nasjonal kommunikasjonskampanje om AMS etter samme modell som Enova har brukt.

Til slutt er både strømleverandørene og tilbydere av tilleggstjenester svært interessert i å se flere aktive forbrukere som kan benytte produktene deres. Per i dag informerer de forbrukerne på en like effektiv måte som nettselskapene i de landene som har kommet lengst med AMS (Italia, Sverige, Tyskland, Danmark, Finland, Frankrike).

Norge uten strategi for smart nett

Men AMS er bare første skritt, og det er fremdeles en lang vei å gå for å utløse alle mulighetene et «smart grid» innebærer. Norge har så langt ikke definert sin strategi for smart nett hvor bruk av elbil, biogass, småskala fornybar energi, produksjon og energilagring kan kombineres.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En moderne industribygning med flere lasteramper og to høye skorsteiner som sender ut hvit røyk under en overskyet himmel.

Derfor bør CO2 fanges fra avfallsforbrenning

Flere norske byer bør gjøre som Oslo nå gjør på Klemetsrud. Deriblant Trondheim, der hvert fjerde tonn med fossilt CO₂ stammer fra avfallsforbrenning, skriver fire Sintef-medarbeidere.

26. november 2025
Les mer
Seks gule metallbur fylt med ulike typer elektronisk avfall og skrapmaterialer er stablet sammen i et innendørs industrimiljø.

Nasjonal IT-infrastruktur – den sirkulære elefanten i statsbudsjettet

Utdaterte systemer og hver sin tue-tenkning stikker kjepper i hjulene for omstillingen. Vi trenger en nasjonal IT-infrastruktur for data om avfall, skriver Elin Hansen i Sirk Norge.

17. november 2025
Les mer
Tre paneldeltakere sitter bak et skilt for klimatoppmøtet i Belém på Brasil COP30 Amazônia-arrangementet; kvinnen i midten gestikulerer mens hun snakker.

Klimamålene nås ikke uten ressurs­omstilling

Regjeringens Grønn bok anerkjenner i år for første gang behovet for å koble klima, ressursbruk og verdiskaping. Men sirkulær økonomi prioriteres ikke i statsbudsjettet, skriver Alexander Christiansen i Circular Norway.

12. november 2025
Les mer
Tett skog med høye, rette furutrær og mosekledd mark, sett oppover gjennom stammene.

Norge trenger ikke kjøpe seg fri – vi har allerede løsningen

Norge velger å kjøpe kvoter fra Danmark i stedet for å føre vårt eget skog- og myropptak inn i klimaregnskapet. Dette er ikke nødvendig – det er et politisk valg, skriver Owe Waltherzøe, leder i Partiet DNI.

3. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket