Hver måned lager de 6700 værmeldinger til havvind

StormGeo fortsetter å vokse innenfor fornybar energi. Leder Jostein Mælan er skeptisk til norsk fokus på demoparker for havvind.

Selskapet, som leverer meteorologi til en rekke bransjer, fikk nylig sin første asiatiske avtale med en havvindpark i Taiwan. Fra før leverer de værdata til 40 vindparker i Nordsjøbassenget.

– Hver eneste måned lager vi 6700 værprognoser til kunder innen havvind, sier Jostein Mælan, leder for fornybar i StormGeo.

Disse dataene brukes til alle faser for en havvindpark, fra transport, installasjon til drift.

Troverdighet

Selskapet har vært industripartner ved forskningssenteret for havvind – Norcowe – gjennom mesteparten av senterets åtte år lange levetid.

Mælan sier deltakelsen har vært viktig for å bygge posisjon i markedet.

– Vi har hele veien hatt en mye høyere troverdighet i markedet ved å fortelle om 40 forskere og 10 andre bedrifter som sitter i Norge og jobber med dette.

Faktisk fikk selskapet sin første avtale innen havvind samme år som forskningssenteret ble opprettet i 2009.

Må forstå markedet

Forskning fra TIK-senteret ved Universitetet i Oslo viser at erfaring fra oljebransjen er viktig for svært mange aktører innen havvind. Slik har det også vært for StormGeo.

Fakta om StormGeo

 

  • Etablert i 1997, som Storm Weather Center
  • Gründer var TV-værmelder Siri Kalvig, i samarbeid med TV 2
  • TV 2 solgte seg ut i 2014, da svenske EQT ble hovedeier
  • Største eiere: EQT (56,2 %), DNV GL (26,4 %), ansatte (10,6%) og Erik Langaker (4,6%)
  • 333 ansatte
  • Hovedkontor i Bergen
  • 23 kontorer i 15 land

– Vi hadde ti år med erfaring fra marine operasjoner innen olje og gass før havvind oppstod. I tillegg hadde vi forståelse for vindkraft på land. Til sammen ble det en god pakke, forteller Mælan.

Men han understreker at behovene innen havvind og olje og gass er vidt forskjellige.

– Du kan ikke tenke at dersom du har erfaring fra marine operasjoner, så kan du plutselig levere anbud innen havvind. Slik er det ikke. Du kan gjerne tro det, men det er ikke sånn. Du må vise en forståelse for utfordringene.

Hjemmemarked

Som leverandør til en næring uten et hjemmemarked, mener Mælan man må “hoppe uti”.

Han er skeptisk til fokuset på demoanlegg i Norge når det finnes demoparker som “allerede er live” og markedet har eksistert i ti år.

– Men er det ikke forståelig at norske leverandører må ha noe å vise til for å konkurrere ute?

– Det hadde vært fint med en lekegrind som hadde trukket opp andre som ikke har hatt like lett for å gå ut i verden som oss. Men jeg tenker at det å vise læring på en turbin på vestlandskysten ikke er nok når det allerede finnes parker på 100–200 turbiner. Du må krabbe deg sakte, men sikkert inn på markedet. Shoreline gjør det. Det samme gjør Fred. Olsen. De tråkler og tråkler og bruker noen år, mens de er tålmodige.

Kjøpte analyseselskap

Tidligere i år kjøpte StormGeo analyseselskapet Nena som leverer prisprognoser og markedsanalyser til energisektoren i Europa.

– Hvordan komplementerer StormGeo og Nena hverandre?

–  Tullete bra. For analysene de legger til grunn så må de forstå været. Det blir en stadig viktigere komponent og har vært en begrensning for Nena på grunn av mangel på data. De er ikke et værselskap. Nå får de alt de trenger og kan snakke med en meteorolog på desken hver morgen. Det er klart det blir bedre da.

I et lengre perspektiv sier Mælan at det alltid er lurt å sette smarte folk sammen.

– Du har knallflinke analytikere og meteorologer som nå snakker sammen.

Øker fortsatt

I fjor vokste inntektene fra fornybarmarkedet med 17 prosent og stod for 7,7 prosent av omsetningen på 456 millioner kroner. Det utgjør om lag 36 millioner kroner.

2016 til nå omtaler Mælan som tøft, men forretningsområdet har fortsatt organisk vekst, i tillegg til oppkjøpet av Nena.

– Fornybar hos oss er mer enn bare vind- og vannkraft. Vi har beina stående flere steder og da går verden opp og frem.