1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Rita Ottervik
Rita Ottervik
Ordfører i Trondheim fra Arbeiderpartiet. Førstekandidat ved kommunevalget 2015.
Publisert 23. august 2015
Sist oppdatert 24.3.2022, 20:31
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Handling er vikti­gere enn ord

Trondheims satsing på miljøvennlig infrastruktur var ikke bare populær, men Miljøpakken er blitt en suksess og en eksportvare.

17072264466_c6a8fc4d0e_z

Ny gang- og sykkelveg langs Heimdalsvegen i Trondheim under bygging i 2015.

Publisert 23. august 2015
Sist oppdatert 24.3.2022, 20:31
Artikkelen er mer enn to år gammel
Rita Ottervik
Rita Ottervik
Ordfører i Trondheim fra Arbeiderpartiet. Førstekandidat ved kommunevalget 2015.

Trondheim er en fantastisk by. Vi har et av Norges beste kollektivtilbud. Vi har landets hjernekraftverk NTNU, nærhet til naturen og ei fantastisk bymark. Vi har mye å være stolte av. Ikke minst fordi vi er et sterkt fellesskap som løser utfordringene vi møter sammen.

Ottervik under åpningen av ny vei i Trondheim i 2012 som leder tungtrafikk utenom midtbyen.
Ottervik under åpningen av ny vei i Trondheim i 2012 som leder tungtrafikk utenom midtbyen.

Det gjorde vi i 2008 når vi vedtok Miljøpakken. Trondheim vokste raskt, og vi slet med forurensing og kø. Behovet for bedre kollektivtrafikk og utbygging av gang- og sykkelfelt var stort. Løsningen ble Miljøpakken – en storstilt satsing på miljøvennlig infrastruktur. Over 11 milliarder skulle brukes til å forandre Trondheim. Mest radikalt var forslaget om å bruke halvparten av pengene til kollektivtrafikk, miljøtiltak og sykkelveier.

Grønne maktskifter i storbyene?
Hvorfor bør velgere som er opptatt av klima og grønt skifte stemme på maktskifte i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger ved kommunevalget 14. september? Det er spørsmålet Energi og Klima har stilt utfordrerne Raymond Johansen (Ap), Harald Schjelderup (Ap), Yngve Brox (H) og Cecilie Bjelland (Ap). Her svarer Trondheims ordfører Rita Ottervik (Ap) på utfordringen fra Yngve Brox. Alle innleggene i serien samles på temasiden Klimavalg 2015. Innspill til redaksjonen: energiogklima@energiogklima.no.

Det var ikke bare populært. De fleste partiene var enige om å fjerne bomringen, og ville ikke bruke bompenger til å betale for miljøtiltak. Høyre, sammen med flere andre partier, valgte å stå utenfor.

Syv år senere er Miljøpakken en suksess. Antall bilturer går nedover selv om vi er en av Norges raskest voksende byer. Nå er Trondheim den storbyen med mest sykling, antall busspassasjerer er mer enn doblet, og bylufta er den reneste på over 20 år. Miljøpakken er blitt en eksportvare. Politikere og fagfolk kommer fra andre byer for å lære om Miljøpakken, og hvordan man bygger framtidens byer. Nå støtter nesten alle partiene, inkludert Høyre, Miljøpakken.

Fortsatt har vi store utfordringer i Trondheim. De neste tiårene skal Trondheim vokse med en befolkning på størrelse med Bodøs. Vårt mål er at all vekst skal tas i kollektivtrafikken. Det krever politisk ledelse. Vår løsning er utbyggingen av Superbuss – en bybane på hjul drevet av klimavennlig biodrivstoff. Slik skal vi bygge en by hvor du ikke er avhengig av bil uansett om du skal til jobb eller skole, trening eller barnehage.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Ny gang- og sykkelveg langs Heimdalsvegen i Trondheim under bygging i 2015.

Nesten en tredjedel av Norges klimagassutslipp er fra transportsektoren, og mesteparten av transportutslippene er fra privatbiler. Fremtidens klima er avhengig av at vi finner andre løsninger enn flere biler og mer kø. Da kan vi ikke gjøre som Høyre og stemme for å fjerne kollektivfeltene i en av hovedfartsårene i Trondheim. Uten å engang utrede hva det betyr for kollektivtrafikken, eller for bymiljøavtalene som sikrer Miljøpakken.

I Trondheim hadde vi et valg. Vi kunne fortsette som før og se på køene og miljøproblemene øke hvert år. Eller vi kunne gjøre noe som kanskje var upopulært, men likevel nødvendig. Å løse klimaproblemene krever mer enn ord, det krever politisk ledelse og handling. Da må vi ha et parti som tør å sette miljø og klima foran lettvinte løsninger.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Et kart over havområdene i Arktis som viser nominerte områder, bevaringsområder og SVO-områder for 2025, markert med røde, grønne og skisserte fargede soner. Havforskningsinstituttets logo er inkludert.

26. konsesjonsrunde i sårbar natur

Både klimahensyn og naturhensyn kan stoppe den 26. runden for oljeleting. Mesteparten av det foreslåtte arealet er «særlig verdifull og sårbar» natur.

4. november 2025
Les mer

Norge som megler i sluttfasen av oljealderen

Når verdens ledere møtes til klimatoppmøtet COP30 i november, blir spørsmålet om utfasing av olje og gass mer presserende enn noen gang. Et dilemma for Norge – men det åpner også muligheter, skriver Svein Tveitdal.

27. oktober 2025
Les mer

Ny kunnskap om norsk gasseksport? Nei takk!

I ein debatt i Dagsnytt 18 på NRK denne uken viste statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) null interesse for ny forsking om norsk gasseksport. Det er lettare å klamre seg til innøvde talepunkt.

4. september 2025
Les mer
Forstavnen på et stort rødt skip med navnet "JOHAN CASTBERG".

Hva skjer hvis EU lykkes i klimapolitikken?

I Norge ser mange aktører ut til å satse på at EU vil mislykkes med sin grønne omstilling. Det er en risikabel strategi.  

28. august 2025
Les mer
ANNONSE