2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Bård Lahn
Bård Lahn
Forsker ved CICERO – Senter for klimaforskning.
Publisert 7. juni 2013
Sist oppdatert 28.3.2022, 13:07
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Kyoto 2: Dårlig, men nødvendig

Frp har rett i at Kyoto 2 er en dårlig avtale. Men grunnen er den motsatte av det Per-Willy Amundsen hevder.

Publisert 7. juni 2013
Sist oppdatert 28.3.2022, 13:07
Artikkelen er mer enn to år gammel
Bård Lahn
Bård Lahn
Forsker ved CICERO – Senter for klimaforskning.

Å droppe Kyoto 2 vil bare gjøre det vanskeligere å få store land som Kina til å kutte sine klimagassutslipp.

5. juni vedtok Fremskrittspartiets stortingsgruppe at de vil stemme imot videreføringen av Kyoto-avtalen som ble vedtatt på klimatoppmøtet i Doha i desember i fjor. Den såkalte Kyoto 2-avtalen binder EU-landene, Norge, Australia og noen få andre land til å gjennomføre de løftene om utslippsreduksjoner som de har lovet fram til 2020.

Per-Willy Amundsen begrunner Fremskrittspartiets motstand mot avtalen med at det vil være «meningsløst å sette norske arbeidsplasser på spill» for en avtale der så få land deltar. Landene som gjennom Kyoto 2 forplikter seg til å kutte sine utslipp, står bare for omtrent 15 prosent av verdens totale klimagassutslipp.

Det er riktig at den nye Kyoto-avtalen ikke vil ha særlig stor betydning for verdens samlede klimagassutslipp. Men den viktigste årsaken til det, er at forpliktelsene landene påtar seg i hovedsak er tiltak de har lovet å gjennomføre uansett. Og disse tiltakene er langt ifra gode nok til å utløse de utslippsreduksjonene vi trenger hvis vi skal unngå dramatiske klimaendringer.

Vil gjennomføres uansett

EU-landenes forpliktelse i Kyoto 2 tilsvarer en reduksjon av EUs klimagassutslipp på 20 prosent innen 2020. Dette er det samme målet som EU allerede har vedtatt, og som derfor allerede er bindende for alle EUs medlemsland. Norges forpliktelse i Kyoto 2 er en formalisering av målet om å redusere utslippene med 30 prosent innen 2020. Dette målet har regjeringen og opposisjonspartiene (unntatt Fremskrittspartiet) vært enige om å gjennomføre helt siden klimaforliket i Stortinget i 2008.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den nye Kyoto-avtalen vil altså ikke innebære at disse landene gjør noe særlig mer for klimaet – den bare binder dem til å gjennomføre de løftene som allerede er gitt. De viktigste reglene for å gjennomføre Kyoto 2 i praksis, er videreføringen av EUs kvotesystem fram til 2020. Fremskrittspartiet stemte i Stortinget for at disse reglene også skal gjelde for Norge. Derfor har det ikke særlig rot i virkeligheten når Per-Willy Amundsen hevder at Kyoto 2 vil true norske arbeidsplasser eller skape et ras av nye forbud, påbud og reguleringer: Avtalen har ikke andre viktige konsekvenser enn dem han uansett har vært med på å stemme for.

Trenger vi Kyoto 2?

Så kan man spørre hvorfor det er nødvendig å vedta en internasjonal avtale som bare betyr at noen få land skal gjennomføre de altfor dårlige utslippsløftene som de uansett har sagt at de vil innfri. Svaret er at den nye Kyoto-avtalen ikke eksisterer i et vakuum. På de tre internasjonale klimatoppmøtene i Cancun (2010), Durban (2011) og Doha (2012) ble det gjort en rekke vedtak om hva alle verdens land skal gjøre for å kutte sine klimagassutslipp fram mot 2020. Her har langt over 100 land gitt konkrete løfter om klimatiltak – blant dem både USA, Kina, Brasil, Indonesia og andre tungvektere. At de europeiske landene undertegner Kyoto 2 var en viktig del av den helhetlige «pakka» forhandlet fram på disse toppmøtene.

På klimatoppmøtet i Durban ble det bestemt at man innen 2015 skal forhandle fram en helt ny internasjonal klimaavtale som skal gjelde for alle land. Forutsetningen for at utviklingslandene godtok å starte forhandlinger om denne nye avtalen, var at EU-landene – sammen med Norge og enkelte andre land – til gjengjeld godtok å videreføre Kyoto-avtalen gjennom «Kyoto 2». Hvis noen av disse landene nå skulle trekke seg fra denne avtalen, vil det være et løftebrudd som gjør det enda vanskeligere å få store utviklingsland som India eller Kina med på en ny klimaavtale i 2015.

Løfter må holdes

Våre støttespillere

Et av de vanskeligste spørsmålene i internasjonal klimapolitikk er hvordan ansvaret for klimainnsatsen skal fordeles mellom den rike og den fattige delen av verden. Utviklingslandene viser til de rike landenes historiske ansvar for klimaproblemet – mesteparten av utslippene som har blitt sluppet ut i atmosfæren så langt stammer fra de rike landene. Hvis store utviklingsland som Kina, India og Brasil skal bli med på framtidige klimaavtaler, må de rike landene vise at de er villige til å ta dette ansvaret. Som et minimum må de forventes å holde de løftene de har inngått i tidligere forhandlingsrunder.

Det er mye å kritisere den nye Kyoto-avtalen for. Utslippsreduksjonene er for små, og antall deltakere er for lite. Men dersom målet er å bygge, stein for stein, et internasjonalt klimaregelverk som omfatter flest mulig land, har Norge likevel bare ett alternativ: Å holde løftet om å slutte seg til Kyoto 2.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En kvinne holder opp et skilt med teksten "Saudi-Arabia" mens hun sitter blant en stor gruppe mennesker på et formelt arrangement eller en konferanse.

Fra fossil elefant i rommet til hovedsak

Oljelobbyen vant igjen på COP30, men det er skapt et enormt moment for utfasing av fossil energi. Når verden samles til COP31 i 2026, vil forventningene være høyere enn noen gang, skriver Svein Tveitdal.

24. november 2025
Les mer
Flyfoto av jordbruksland med gule og grønne åkrer omkranset av trær, og en liten klynge bygninger med røde tak i utkanten av åkrene.

ESA ber Norge skjerpe klimainnsatsen

Norge ligger an til å nå målet for utslippskutt i transport, landbruk og bygg, men taper terreng på skog og arealer.

7. november 2025
Les mer
En gruppe mennesker protesterer utenfor en historisk bygning med skilt om klimatiltak; på en stor plakat står det: "Domstolene har talt. Loven er klar. Statene må HANDLE NÅ.

Klimaansvar i folkerettens lys

Avgjørelsen fra Den internasjonale domstolen om staters ansvar for klimaendringer må leses som både et pressmiddel og en plikt. Presset på Norge for raskere utfasing av olje og gass vil øke, skriver advokat Jan Borgen.

14. august 2025
Les mer
Brannmannskaper og utrykningskjøretøy rykker ut til en stor skogbrann som sprer seg i et skogsområde, med tykk røyk som bølger opp mot himmelen.

Vi varslet om klimaendringene for lenge siden – hvorfor når ikke budskapet frem?

Hetebølger, tørke, skogbranner og flom. At vi vil få mer av dette, varslet klimaforskningen om for et kvart århundre siden. Hvorfor har ikke budskapet sunket inn? Er vi forskere selv en del av problemet, spør Rasmus Benestad.

5. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026